UCHWAŁA Nr V/28/2015 Rady Gminy Gietrzwałd z dnia 17 marca 2015 roku. w sprawie przyjęcia gminnego programu wspierania rodziny na lata 2015 – 2017.
UCHWAŁA Nr V/28/2015
Rady Gminy Gietrzwałd
z dnia 17 marca 2015 roku.
w sprawie przyjęcia gminnego programu wspierania rodziny na lata
2015 – 2017.
Na podstawie art. 176 pkt 1 i art. 179 ust. 2 ustawy z dnia 9 czerwca 2011r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (t. j. Dz. U. z 2013 r., poz. 135 z późniejszymi zmianami) Rada Gminy Gietrzwałd uchwala, co następuje:
§ 1. Uchwala się Gminny program wspierania rodziny na lata 2015 - 2017, który stanowi załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Gietrzwałd.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Załącznik
do uchwały Rady Gminy Gietrzwałd
Nr V/28/2015 z dnia 17.03.2015r.
Gminny program wspierania rodziny
na lata 2015-2017
-
WPROWADZENIE
Rodzina jest podstawowym środowiskiem funkcjonowania i rozwoju dziecka, które winno zapewnić mu bezpieczeństwo fizyczne i emocjonalne. Oddziałuje w sposób świadomy
i nieświadomy na dziecko, przekazując mu system wartości, tradycje, kształtując jego aktywność i postępowanie na całe życie.
Jest też najbardziej stabilnym punktem odniesienia w doświadczeniu dziecka. Dlatego jeżeli w funkcjonowaniu rodziny pojawiają się dysfunkcje, instytucje i służby zobligowane do wspierania rodziny zobowiązane są do podjęcia na jej rzecz określonych działań.
Choroba alkoholowa, przemoc w rodzinie, niewydolność w pełnieniu funkcji opiekuńczo-wychowawczych, to główne problemy dezorganizujące życie rodziny. Dysfunkcjom tym często towarzyszy problem ubóstwa, długotrwałego bezrobocia, czy zagrożenie bezdomnością. Rodziny takie wymagają stałego wsparcia i monitorowania przez przedstawicieli różnych grup zawodowych: pracowników socjalnych, asystentów rodziny, pedagogów, policji oraz opiekunów świetlic środowiskowych, itp..
Praca z rodziną winna być połączona z jej własną aktywnością. Organizując różnorodne formy pomocy na rzecz rodziny wieloproblemowej, należy konsekwentnie realizować zasadę podstawowej roli opiekuńczej i wychowawczej rodziny w rozwoju dziecka. Należy ją wspierać i wspomagać tak, aby przywrócić jej prawidłowe funkcjonowanie. Stąd podstawowym założeniem Programu jest wsparcie rodziny naturalnej oraz eliminowanie takich sytuacji, kiedy dziecko musi opuścić własną rodzinę.
Umieszczenie dziecka w systemie pieczy zastępczej nie oznacza rozwiązania problemu rodziny. Z uwagi na więzi emocjonalne dziecka z rodziną i środowiskiem konieczne jest motywowanie rodziców do zmiany oraz praca prowadząca do stworzenia prawidłowych warunków rozwoju dziecka w rodzinie naturalnej i jego powrót do domu.
Dlatego polityka państwa oraz wszelkie działania instytucji samorządowych i organizacji pozarządowych powinny być nakierowane na pomoc udzielaną rodzinie i w rodzinie.
Działania władz państwowych i samorządowych w takich sytuacjach określa ustawa
o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, która nakłada na gminy obowiązek opracowania i realizacji 3-letnich gminnych programów wspierania rodziny.
Przedkładany Program Wspierania Rodziny na lata 2015-2017 stanowi realizację dyspozycji ustawowej i jest spójny ze Strategią Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Gietrzwałd na lata 2011-2020.
-
DIAGNOZA SYTUACJI DEMOGRAFICZNEJ I
SPOŁECZNEJ W GMINIE GIETRZWAŁD.
Z danych Urzędu Statystycznego w Olsztynie wynika, że na dzień 31 grudnia 2014 r. Gmina Gietrzwałd liczyła 6.203 mieszkańców, wśród których nieznaczną większość stanowiły kobiety tj. 50,43%.
Dzieci i młodzież poniżej 18 roku życia stanowiły 21,78% ogółu mieszkańców Gminy Gietrzwałd (tabela 1).
Tabela 1. Stan ludności Gminy Gietrzwałd w roku 2014r.
Ogółem |
kobiety |
mężczyźni |
wiek przedprodukcyjny |
Wiek produkcyjny |
wiek poprodukcyjny |
6203 |
3128 |
3075 |
1351 |
4086 |
766 |
Źródło: dane Urzędu Gminy w Gietrzwałdzie
Pomimo otwarcia rynków pracy przez wiele państw członkowskich Unii Europejskiej i związanej z tym migracji zarobkowej ważną kwestią społeczną naszej gminy, jak również całego powiatu olsztyńskiego nadal pozostaje bezrobocie. Na dzień 30 listopada 2014 r. w Urzędzie Pracy Powiatu Olsztyńskiego zarejestrowanych było 343 osoby bezrobotne z gminy Gietrzwałd, w tym 187 kobiet. Prawo do zasiłku z tego tytułu posiadały jedynie 72 osoby. W porównaniu do ubiegłego roku liczba bezrobotnych z terenu naszej gminy zmalała. Na dzień 30.11.2013 roku w Urzędzie Pracy Powiatu Olsztyńskiego zarejestrowanych było 391 osób, w tym 212 kobiet.
Z danych Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gietrzwałdzie wynika, że w okresie od stycznia do grudnia 2014 r. udzielono wsparcia:
• 249 rodzinom (rzeczywista liczba rodzin) – na podstawie ustawy o pomocy społecznej,
• 330 rodzinom – na podstawie ustawy o świadczeniach rodzinnych,
• 42 rodzinom – na podstawie ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów,
Tabela 2. Najczęstsze powody przyznawania pomocy społecznej w 2014 roku
Powód przyznania pomocy |
Liczba rodzin |
Liczba osób w rodzinach |
Stosunek kol. 2 do ogólnej liczby osób korzystających (w %) |
1 |
2 |
3 |
4 |
Ubóstwo |
128 |
338 |
51,41 |
Bezdomność |
11 |
11 |
4,42 |
Potrzeba ochrony macierzyństwa |
45 |
227 |
18,07 |
w tym: wielodzietność |
34 |
187 |
13,65 |
Bezrobocie |
108 |
332 |
43,37 |
Niepełnosprawność |
82 |
158 |
32,93 |
Długotrwała lub ciężka choroba |
64 |
117 |
25,7 |
Bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego ogółem w tym: |
129 |
423 |
51,81 |
rodziny niepełne |
38 |
123 |
15,26 |
rodziny wielodzietne |
29 |
165 |
11,65 |
Alkoholizm |
5 |
16 |
2,01 |
Przemoc w rodzinie |
2 |
10 |
0,8 |
Trudności w przystosowaniu do życia po opuszczeniu zakładu karnego |
6 |
8 |
2,41 |
Żródło: dane GOPS w Gietrzwałdzie
Powyższa tabela pokazuje przyczyny i nasilenie trudnych sytuacji życiowych rodzin, korzystających ze wsparcia pomocy społecznej. Jak wynika z powyższych danych największym problemem rodzin korzystających ze wsparcia pomocy społecznej jest ubóstwo, bezrobocie oraz bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego.
-
UWARUNKOWANIA PRAWNE PODEJMOWANYCH DZIAŁAŃ W RAMACH PROGRAMU WSPIERANIA RODZIN
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej jest najważniejszym aktem prawnym regulującym wszystkie aspekty życia członków naszego społeczeństwa. Jest to akt prawny najwyższej wagi, któremu powinny być podporządkowane ustawy i rozporządzenia dotyczące różnych sfer życia społecznego. Realizując „Gminny program wspierania rodziny w Gminie Gietrzwałd na lata 2015-2017” należy brać pod uwagę miedzy innymi:
-
Ustawę o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z 9 czerwca 2011 r. ( t. j. Dz. U. z 2013 r., poz. 135 z późn. zm.),
-
Ustawę z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 182
z późn. zm.), -
Ustawę z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. z 2005 r. Nr 180, poz. 1493 z późn. zm.),
-
Ustawę z dnia 25 lutego 1964 r. - Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 788 z późn. zm.),
-
Ustawę z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 33, poz. 178 z późn. zm.),
-
Ustawę z 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 ( t.j. Dz. U. z 2013 poz. 1457 ).
IV. ANALIZA SWOT
MOCNE STRONY |
SŁABE STRONY |
|
|
SZANSE |
ZAGROŻENIA |
• Polityka państwa przyjazna rodzinom. • Rozwijający się rynek pracy w gminie i okolicy. • Zmiana mentalności społecznej w kwestii postrzegania rodzin dysfunkcyjnych. • Współpraca rodzin dysfunkcyjnych w rozwiązywaniu własnych problemów życiowych. • Pozyskiwanie środków zewnętrznych na aktywizację zawodową i społeczną osób w rodzinach zagrożonych wykluczeniem społecznym. • Ustanawianie rodzin wspierających. • Podnoszenie kwalifikacji przez asystenta rodziny. • Rozwój wolontariatu. • Możliwość tworzenia Klubów Dziecięcych. • Edukacja rodziców. • Wzmocnienie współpracy pomiędzy instytucjami wspierającymi rodzinę. •Funkcjonowanie zespołu interdyscyplinarnego. •Większa aktywność organizacji pozarządowych. • Zwiększenie i zróżnicowanie bezpłatnych ofert kulturalnych. •Realizowanie programów profilaktycznych promujących zdrowy styl życia. • Sprawowanie opieki przez dziennego opiekuna lub nianię. |
• Zanik więzi, tradycji rodzinnych, „pęd życia”. • Wzrost kosztów utrzymania rodzin. • Rozszerzenie zjawisk patologicznych (przemoc, narkomania, alkoholizm, uzależnienia). • Zaniedbywanie obowiązków opiekuńczo-wychowawczych przez rodziców. • Rozszerzenie kręgów ubóstwa (m.in. wśród osób pracujących). • Uzależnienie rodzin od pomocy społecznej oraz zjawisko „dziedziczenia biedy”. • Demotywacyjny charakter przyznawania świadczeń społecznych. • Ograniczenie środków finansowych przeznaczonych na edukację, wychowanie i pomoc społeczną • Wymogi zachowywania standardów w sprawie zakładania żłobków, Klubów Dziecięcych. • ograniczone środki finansowe na zatrudnianie asystentów rodziny. • ograniczone środki finansowe na realizację zadań z zakresu wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej. - Brak świadomości problemu i umiejętności szukania pomocy przez rodziny dysfunkcyjne. |
-
CELE GŁÓWNE I SZCZEGÓŁOWE
Cel główny programu:
Tworzenie warunków sprzyjających wspieraniu rodziny i jej prawidłowego funkcjonowania.
Cele szczegółowe:
-
Wzrost społecznej świadomości roli rodziny jako podstawowego środowiska funkcjonowania człowieka
-
Wspieranie rodziny w wychowywaniu dziecka oraz w pełnieniu funkcji opiekuńczej
i wychowawczej.
-
Integrowanie i doskonalenie lokalnego systemu wsparcia rodziny, w tym kompetencji kadr działających na rzecz dziecka i rodziny.
-
DZIAŁANIA PROGRAMU
Lp. |
Działania |
Okres realizacji |
Realizator |
Wskaźniki |
Źródło finansowania | |||||||||
Cel szczegółowy 1: Wzrost społecznej świadomości roli rodziny jako podstawowego środowiska funkcjonowania człowieka | ||||||||||||||
1.1 |
Inicjowanie opracowy-wania gminnych pro-gramów wspierania ro-dziny i realizacji polity-ki prorodzinnej |
2015- 2017 |
Gmina, GOPS, GOK, placówki oświatowe, org. pozarządowe, sołectwa |
Liczba programów |
Środki własne realizatorów działania, dotacje, środki zewnętrzne | |||||||||
1.2 |
Wspieranie rozwoju inicjatyw prorodzin-nych w zakresie pomo-cy w prawidłowym fun-kcjonowaniu rodziny |
2015- 2017 |
Gmina, GOPS, GOK, placówki oświatowe, org. pozarządowe, sołectwa |
Liczba inicjatyw |
Środki własne realizatorów działania, dotacje, środki zewnętrzne | |||||||||
1.3 |
Promowanie i organizo-wanie konkursów doty-czących rodziny |
2015- 2017 |
Gmina, GOPS, GOK, placówki oświatowe, org. pozarządowe, sołectwa |
Liczba konkursów |
Środki własne realizatorów działania, dotacje, środki zewnętrzne | |||||||||
Cel szczegółowy 2: Wspieranie rodziny w wychowywaniu dziecka oraz w pełnieniu funkcji opiekuńczej i wychowawczej. | ||||||||||||||
2.1. |
Pomoc rodzinom wspierającym (w razie stwierdzonych potrzeb). |
2015- 2017 |
Gmina, GOPS |
Liczba rodzin objęta pomocą |
Środki własne realizatorów działania, dotacje, środki zewnętrzne | |||||||||
2.2 |
Wspieranie rodzin i dzieci przez asystenta rodziny lub pracowników socjalnych. |
2015- 2017 |
Gmina, GOPS |
Liczba wspieranych rodzin |
Środki własne realizatorów działania, środki zewnętrzne | |||||||||
2.3 |
Propagowanie idei two-rzenia klubów dziecięcych m.in. przez osoby fizyczne. |
2015- 2017 |
Gmina, GOPS, Lokalne media Organizacje pozarządowe GOK |
Liczba przeprowadzo- nych akcji |
Środki własne realizatorów działania | |||||||||
2.4 |
Wspieranie świetlic działających na rzecz dzieci i młodzieży. |
2015- 2017 |
Gmina, GOPS, Placówki oświatowe, GOK, GRS |
Liczba świetlic objęta wsparciem |
Środki własne realizatorów działania, środki zewnętrzne | |||||||||
2.5 |
Realizowanie programów profilaktycznych z zakresu dysfunkcji rodzin |
2015- 2017 |
Gmina, GOPS, PCPR, Placówki oświatowe, Poradnia Psych-Pedagog, Policja |
Liczba zrealizowanych programów |
Środki własne realizatorów działania, środki zewnętrzne | |||||||||
2.6 |
Organizowanie szkoleń, prelekcji, porad, warsztatów dla rodziców |
2015- 2017 |
Gmina, GOPS, Placówki oświatowe, Poradnia Psych-Pedag., Zespół Kuratorskiej Służby |
Liczba zrealizowanych szkoleń, warsztatów, porad |
Środki własne realizatorów działania, środki zewnętrzne | |||||||||
2.7 |
Konsultacje i indywidualne poradnictwo zawodowe psychologiczne, pedagogiczne, prawne itp. |
2015- 2017 |
Gmina, GOPS Poradnia Psych.-Pedag., PCPR, Placówki oświatowe, Powiatowy Urząd Pracy, Organizacje pozarządowe |
Liczba porad, konsultacji |
Środki własne realizatorów działania, środki zewnętrzne | |||||||||
2.8 |
Prowadzenie monitoringu rodzin, w których istnieje zagrożenie umieszczenia dzieci w pieczy zastępczej. |
2015- 2017 |
GOPS, Zespół Kuratorskiej Służby Sądowej, Policja, Placówki oświatowe, PCPR, służba zdrowia |
Liczba monitorowa -nych rodzin |
Środki własne realizatorów działania, | |||||||||
2.9 |
Organizowanie grup wsparcia (w razie potrzeb). |
2015- 2017 |
Gmina, GOPS, Organizacje pozarządowe |
Liczba zorganizowa- nych grup wsparcia |
Środki własne realizatorów działania, środki zewnętrzne | |||||||||
2.10 |
Tworzenie/rozwój dziennych ośrodków wsparcia (w razie potrzeb). |
2015- 2017 |
Gmina, GOPS, Organizacje pozarządowe |
Liczba dziennych ośrodków wsparcia |
Środki własne realizatorów działania, środki zewnętrzne | |||||||||
2.11 |
Finansowanie funkcjonowania rodzin wspierających (w razie potrzeby). |
2015- 2017 |
Gmina, GOPS |
Liczba rodzin wspierających |
Środki własne realizatorów działania, dotacje | |||||||||
2.12 |
Finansowanie kosztów szkoleń rodzin wspierających i asystenta rodziny (w razie potrzeb) |
2015- 2017 |
Gmina, GOPS |
Liczba szkoleń |
Środki własne realizatorów działania, środki zewnętrzne | |||||||||
2.13 |
Współfinansowanie pobytu dziecka w rodzinie zastępczej, rodzinnym domu dziecka, placówce opiekuńczo-wychowaw-czej, regionalnej placówce opiekuńczo-terapeutycznej lub interwencyjnym ośrodku preadopcyjnym |
2015- 2017 |
Gmina, GOPS |
Liczba umieszczonych dzieci |
Środki własne realizatorów działania, dotacje | |||||||||
Cel szczegółowy 3: Integrowanie i doskonalenie lokalnego systemu wsparcia rodziny, w tym kompetencji kadr działających na rzecz dziecka i rodziny. | ||||||||||||||
3.1 |
Organizowanie konferencji dot. problematyki rodzinnej. |
2015- 2017 |
Poradnia Psych.-Pedag., Placówki oświatowe, GOPS, Gmina |
Ilość konferencji |
Środki własne realizatorów działania, środki zewnętrzne | |||||||||
3.2 |
Rozwój wolontariatu. |
2015- 2017 |
Placówki oświatowe, GOPS, Gmina GOK |
Liczba wolontariuszy |
Środki własne realizatorów działania, środki zewnętrzne | |||||||||
3.3 |
Promowanie rodzinnej integracji. |
2015- 2017 |
Placówki oświatowe, GOPS, Gmina, Organizacje pozarządowe, GRS, GOK, Lokalne media |
Ilość imprez, spotkań integracyjnych |
Środki własne realizatorów działania, środki zewnętrzne | |||||||||
3.4 |
Kursy, szkolenia, warsztaty dla pracowników instytucji wspierających rodzinę. |
2015- 2017 |
Gmina, GOPS, PCPR, Zespół Kuratorskiej Służby Sądowej, Placówki oświatowe , policja |
Liczba szkoleń, kursów, warsztatów Liczba uczestników |
Środki własne realizatorów działania, środki zewnętrzne |
-
MONITORING I EWALUACJA
Prowadzenie ewaluacji i monitoringu realizacji programu służy sprawdzeniu czy zostały zrealizowane planowane działania oraz jaki jest wynik zrealizowanych przedsięwzięć. Ewaluacja ma na celu uzyskanie informacji czy osiągnięto zakładane rezultaty, czy pozwoliły i w jakim stopniu na realizację celów Programu.
Monitoring Programu będzie odbywać się na bieżąco przez cały czas. Raport z ewaluacji programu będzie sporządzany co roku.
Metadane | Drukuj | Historia zmian |
Metadane
Źródło informacji: | Adam Cieśliński |
Data utworzenia: | 2015-03-26 12:35:12 |
Wprowadził do systemu: | Adam Cieśliński |
Data wprowadzenia: | 2015-03-26 12:35:16 |
Opublikował: | Adam Cieśliński |
Data publikacji: | 2015-03-26 13:04:21 |
Ostatnia zmiana: | 2015-04-27 15:44:40 |
Ilość wyświetleń: | 1354 |