UCHWAŁA Nr V/31/2015 Rady Gminy Gietrzwałd z dnia 17 marca 2015 r. w sprawie określenia zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami Gminy Gietrzwałd
UCHWAŁA Nr V/31/2015
Rady Gminy Gietrzwałd
z dnia 17 marca 2015 r.
w sprawie określenia zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami Gminy Gietrzwałd
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 w związku z art. 5a ust. 2, art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j. t. Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.) Rada Gminy Gietrzwałd uchwala, co następuje:
§ 1. Określa się zasady i tryb przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami Gminy Gietrzwałd stanowiące załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 3. Tracą moc uchwały nr XXIII/216/2005 Rady Gminy Gietrzwałd z dnia 17 lutego 2005 r. w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami Gminy Gietrzwałd i nr XLIV/482/2010 Rady Gminy Gietrzwałd z dnia 2 września 2010 r.
w sprawie szczegółowego sposobu konsultowania z organizacjami pozarządowymi
i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku
o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie projektów aktów prawa miejsco-wego Gminy Gietrzwałd w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Załącznik Nr 1
do uchwały Rady Gminy Gietrzwałd
Nr V/31/2015 z dnia 17 marca 2015r.
Zasady i tryb przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami Gminy Gietrzwałd
Preambuła
Rada Gminy Gietrzwałd podejmuje uchwałę w sprawie określenia zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami gminy Gietrzwałd ponieważ konsultacje społeczne są niezbywalnym warunkiem samorządności. Wynika to także z poszanowania podstawowych zasad współpracy
z organizacjami pozarządowymi – zasady jawności, pomocniczości, suwerenności stron, partnerstwa, efektywności i uczciwej konkurencji. Proces stanowienia prawa lokalnego powinien być przejrzysty
i jawny, a stanowione prawo ma odpowiadać potrzebom mieszkańców. Konsultacje społeczne umożliwiają włączenie mieszkańców w proces decyzyjny, a tym samym angażują ich w życie publiczne i w ten sposób przyczyniają się do podniesienia jakości życia w gminie Gietrzwałd oraz rozwijania społeczeństwa obywatelskiego.
§ 1. Ilekroć w tekście jest mowa o:
-
zasadach – rozumie się przez to niniejszy dokument,
-
radzie – rozumie się przez to Radę Gminy Gietrzwałd,
-
wójcie – rozumie się przez to Wójta Gminy Gietrzwałd,
-
gminie – rozumie się przez to Gminę Gietrzwałd,
-
sołectwie - rozumie się przez to sołectwo w obrębie Gminy Gietrzwałd,
-
konsultacjach – rozumie się przez to konsultacje społeczne przeprowadzane na podstawie niniejszych zasad;
-
GRS rozumie się przez to Gminą Radę Sportu – powołaną na podstawie ustawy o sporcie,
-
Radzie Działalności Pożytku Publicznego – rozumie się przez to Gminną Radę Działalności Pożytku Publicznego utworzoną na podstawie art. 41e ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r.
o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (j. t. Dz. U. z 2014 r. nr 1118 z późn. zm.), -
organizacjach pozarządowych – rozumie się przez to organizacje pozarządowe oraz podmioty wymienione w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (j. t. Dz. U. z 2014 r. nr 1118 z późn. zm.),
-
stronie internetowej – rozumie się przez to strony internetowe Gminy Gietrzwałd.
§ 2. 1. Konsultacje przeprowadza się w sprawach:
-
strategii rozwoju Gminy;
-
programu współpracy z organizacjami pozarządowymi;
-
aktów prawa miejscowego dotyczących organizacji pozarządowych;
-
w których przepisy prawa wymagają prowadzenia konsultacji o ile nie zostały one uregulowane w tych przepisach.
-
Konsultacje mogą być przeprowadzone w sprawach:
-
inwestycji planowanych lub przygotowywanych przez Gminę;
-
strategii i programów branżowych w dziedzinach obejmujących zadania własne Gminy;
-
projektów dokumentów dotyczących organizacji pozarządowych,
-
innych ważnych dla mieszkańców w zakresie zadań Gminy.
-
-
Konsultacje są ważne bez względu na liczbę osób w nich uczestniczących.
-
Decyzję o przeprowadzeniu konsultacji podejmuje Wójt w drodze Zarządzenia.
-
Zarządzenie, o którym mowa w § 2 ust. 4 określa:
-
cel i przedmiot konsultacji;
-
czas trwania konsultacji określony poprzez co najmniej: datę rozpoczęcia i zakończenia konsultacji; przy czym czas trwania konsultacji nie może być krótszy niż 14 dni;
-
podmioty uczestniczące w konsultacji;
-
formy przeprowadzenia konsultacji;
-
komórkę organizacyjną lub jednostkę organizacyjną Gminy odpowiedzialną za przeprowadzenie konsultacji.
-
§ 3. 1. Konsultacje mogą być prowadzone z inicjatywy Wójta lub na wniosek:
-
co najmniej 50 mieszkańców gminy, w sprawach dotyczących całej gminy;
-
co najmniej 2%, jednak nie mniej niż 5 mieszkańców sołectwa, w sprawach dotyczących tego sołectwa;
-
komisji Rady, której zakres działania obejmuje sprawę będącą przedmiotem wniosku
o przeprowadzenie konsultacji; -
Sołtysa;
-
Rady Działalności Pożytku Publicznego;
-
Gminnej Rady Sportu;
-
organizacji pozarządowej, w sprawach dotyczących prowadzonej przez nią działalności statutowej.
-
Wniosek powinien zawierać:
-
cel i przedmiot konsultacji;
-
proponowany czas trwania konsultacji;
-
formy konsultacji;
-
określenie sposobu zgłaszania opinii, uwag i propozycji;
-
uzasadnienie wniosku zawierające określenie celu, jaki ma zostać osiągnięty;
-
listę osób popierających wniosek, ze wskazaniem imion, nazwisk, adresów zamieszkania, oraz własnoręcznymi ich podpisami, a w przypadku organizacji pozarządowej - jej nazwę, siedzibę oraz numer KRS;
-
wskazanie osoby, uprawnionej do reprezentowania wnioskodawców wraz z jej danymi kontaktowymi.
-
-
Wzór wniosku wraz z listą osób popierających wniosek, o którym mowa w § 3 ust. 2 stanowi załącznik nr 1 do niniejszych Zasad, przy czym wnioski złożone niezgodnie z wzorem podlegają rozpoznaniu o ile spełniają warunki zawarte w ust. 2.
-
Wniosek spełniający wymogi określone w § 3 ust. 3 jest rozpatrywany przez Wójta w terminie 14 dni kalendarzowych, od dnia złożenia kompletnego wniosku.
-
W przypadku wniosku dotyczącego sołectwa, wójt podejmuje decyzję o podjęciu konsultacji po uzyskaniu opinii sołtysa i rady sołeckiej.
-
Wnioski niekompletne mogą zostać uzupełnione w terminie 7 dni roboczych od daty powiadomienia o brakach. Powiadomienie wysyła się na adres osoby uprawnionej do reprezentowania wskazanej we wniosku. W przypadku gdy braki nie zostaną uzupełnione w powyższym terminie wniosek nie podlega rozpatrywaniu.
-
W przypadku uwzględnienia Wniosku Wójt wydaje zarządzenie, o którym mowa w § 2 ust. 4 niniejszych Zasad.
-
Odmowa przeprowadzenia konsultacji wymaga pisemnego uzasadnienia.
-
Wynik konsultacji jest zawsze brany pod uwagę, nie jest jednak wiążący dla organów
i jednostek Gminy, podejmujących rozstrzygnięcia w sprawach objętych konsultacjami.
§ 4.1. Konsultacje przeprowadza się co najmniej w dwóch niżej podanych formach:
-
co najmniej jednego spotkania z mieszkańcami umożliwiającego wyrażenie opinii oraz składanie propozycji i opinii do protokołu;
-
co najmniej jednych warsztatów dla mieszkańców umożliwiających zdobycie wiedzy na temat konsultowanego przedsięwzięcia i wypracowanie rozwiązań;
-
zbieranie opinii lub propozycji na piśmie, w tym drogą elektroniczną;
-
badania ankietowe, w tym ankiety on-line;
-
zebrania z przedstawicielami organizacji pozarządowych działających na terenie Gminy;
-
przekazanie do zaopiniowania projektu dokumentu Radzie Działalności Pożytku Publicznego;
-
przekazanie do zaopiniowania projektu dokumentu GRS;
-
przekazanie do zaopiniowania projektu dokumentu organizacjom pozarządowym, w tym za pomocą poczty elektronicznej;
-
badania jakościowe i ilościowe, w tym reprezentatywne badania opinii publicznej;
-
innych niż określone w pkt 1-9, wynikających ze specyfiki przedmiotu konsultacji.
-
Konsultacje przedsięwzięć wymagających specjalistycznej wiedzy mogą odbywać się
z udziałem ekspertów w danej dziedzinie.
§ 5. 1. Komórka lub jednostka przeprowadzająca konsultacje, zobowiązana jest do zapewnienia właściwych warunków prowadzenia konsultacji. W zależności od formy w jakiej są one prowadzone do zapewnienia m.in. pomieszczeń, dostępu do dokumentów objętych konsultacjami, opieki merytorycznej i organizacyjnej oraz bezstronnego sposobu prowadzenia spotkań.
-
Ze spotkania sporządza się protokół, do którego dołącza się listę obecności osób biorących udział w spotkaniu. Protokół zamieszcza się na stronie internetowej Gminy najpóźniej 7 dni po spotkaniu.
-
Informację o spotkaniach konsultacyjnych podaje się do wiadomości publicznej co najmniej na 14 dni przed terminem spotkania poprzez przesłanie informacji do co najmniej jednego z lokalnych środków przekazu (np. lokalna prasa, portale internetowe).
-
Wójt informuje o spotkaniach konsultacyjnych Radnych Rady Gminy i sołtysów.
-
Termin i godziny odbywania się spotkań konsultacyjnych winny być dostosowane do potrzeb adresatów tych spotkań.
§ 6 1. Konsultacje w trybie badania opinii mieszkańców z wykorzystaniem formularza ankietowego nie mogą trwać krócej niż 14 dni.
-
Formularz ankiety powinien zawierać temat konsultacji, informację o stronie internetowej, lub innym miejscu, gdzie można uzyskać informacje dotyczące konsultowanego zagadnienia, oraz adres, w tym adres e-mail, na który można nadsyłać wypełnione formularze, lub wnioski dotyczące danego zagadnienia.
-
Wójt jest zobowiązany do informowania mieszkańców o celu przeprowadzenia badania, temacie planowanych konsultacji, a w szczególności o zagadnieniach, których konsultacje będą dotyczyć.
§ 7. 1. Wójt podaje do publicznej wiadomości raport z konsultacji w terminie 30 dni od daty ich zakończenia. Raport zawiera przebieg konsultacji, złożone wnioski, ewentualne wyniki badań społecznych, wnioski uwzględnione w planach dotyczących konsultowanego tematu, wnioski odrzucone - wraz z uzasadnieniem.
-
W miarę posiadanych środków finansowych dokonuje się ewaluacji procesu konsultacji społecznych.
Załącznik nr 1 do Zasad
WNIOSEK O PRZEPROWADZENIE KONSULTACJI SPOŁECZNYCH
Cel/przedmiot konsultacji: |
Napisz co chcesz konsultować |
Obszar objęty konsultacjami |
Cała gmina lub sołectwo / sołectwa |
Termin (data rozpoczęcia i zakończenia): |
Pamiętaj, że nie krócej niż 14 dni |
Formy konsultacji: |
Powinieneś zaznaczyć co najmniej dwie formy
|
Dane osoby/organizacji zgłaszającej wniosek (oraz dane kontaktowe): |
Dla reprezentacji |
Uzasadnienie: |
Napisz dlaczego uważasz, że konsultacje są potrzebne |
Podpis wnioskodawcy
………………………….
LISTA OSÓB POPIERAJĄCYCH WNIOSEK O PRZEPROWADZENIE KONSULTACJI SPOŁECZNYCH DOTYCZĄCYCH
……………………………………………………………………………………………………
L.p. |
Imię i nazwisko |
Adres zamieszkania |
Podpis |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Metadane | Drukuj | Historia zmian |
Metadane
Źródło informacji: | Adam Cieśliński |
Data utworzenia: | 2015-03-26 12:38:14 |
Wprowadził do systemu: | Adam Cieśliński |
Data wprowadzenia: | 2015-03-26 12:38:21 |
Opublikował: | Adam Cieśliński |
Data publikacji: | 2015-03-26 13:04:21 |
Ostatnia zmiana: | 2015-03-26 13:04:30 |
Ilość wyświetleń: | 1211 |