UCHWAŁA Nr V/31/2015

Rady Gminy Gietrzwałd

z dnia 17 marca 2015 r.


w sprawie określenia zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami Gminy Gietrzwałd


Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 w związku z art. 5a ust. 2, art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j. t. Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.) Rada Gminy Gietrzwałd uchwala, co następuje:


§ 1. Określa się zasady i tryb przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami Gminy Gietrzwałd stanowiące załącznik do niniejszej uchwały.


§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.


§ 3. Tracą moc uchwały nr XXIII/216/2005 Rady Gminy Gietrzwałd z dnia 17 lutego 2005 r. w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami Gminy Gietrzwałd i nr XLIV/482/2010 Rady Gminy Gietrzwałd z dnia 2 września 2010 r.
w sprawie szczegółowego sposobu konsultowania z organizacjami pozarządowymi
i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia  2003 roku
o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie projektów aktów prawa miejsco-wego Gminy Gietrzwałd w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji.


§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego.

Załącznik Nr 1

do uchwały Rady Gminy Gietrzwałd

Nr V/31/2015 z dnia 17 marca 2015r.


Zasady i tryb przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami Gminy Gietrzwałd


Preambuła

Rada Gminy Gietrzwałd podejmuje uchwałę w sprawie określenia zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami gminy Gietrzwałd ponieważ konsultacje społeczne są niezbywalnym warunkiem samorządności. Wynika to także z poszanowania podstawowych zasad współpracy
z organizacjami pozarządowymi – zasady jawności, pomocniczości, suwerenności stron, partnerstwa, efektywności i uczciwej konkurencji. Proces stanowienia prawa lokalnego powinien być przejrzysty
i jawny, a stanowione prawo ma odpowiadać potrzebom mieszkańców. Konsultacje społeczne umożliwiają włączenie mieszkańców w proces decyzyjny, a tym samym angażują ich w życie publiczne i w ten sposób przyczyniają się do podniesienia jakości życia w gminie Gietrzwałd oraz rozwijania społeczeństwa obywatelskiego.



§ 1. Ilekroć w tekście jest mowa o:

  1. zasadach – rozumie się przez to niniejszy dokument,

  2. radzie – rozumie się przez to Radę Gminy Gietrzwałd,

  3. wójcie – rozumie się przez to Wójta Gminy Gietrzwałd,

  4. gminie – rozumie się przez to Gminę Gietrzwałd,

  5. sołectwie - rozumie się przez to sołectwo w obrębie Gminy Gietrzwałd,

  6. konsultacjach – rozumie się przez to konsultacje społeczne przeprowadzane na podstawie niniejszych zasad;

  7. GRS rozumie się przez to Gminą Radę Sportu – powołaną na podstawie ustawy o sporcie,

  8. Radzie Działalności Pożytku Publicznego – rozumie się przez to Gminną Radę Działalności Pożytku Publicznego utworzoną na podstawie art. 41e ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r.
    o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (j. t.
    Dz. U. z 2014 r. nr 1118 z późn. zm.),

  9. organizacjach pozarządowych – rozumie się przez to organizacje pozarządowe oraz podmioty wymienione w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (j. t. Dz. U. z 2014 r. nr 1118 z późn. zm.),

  10. stronie internetowej – rozumie się przez to strony internetowe Gminy Gietrzwałd.


§ 2. 1. Konsultacje przeprowadza się w sprawach:

    1. strategii rozwoju Gminy;

    2. programu współpracy z organizacjami pozarządowymi;

    3. aktów prawa miejscowego dotyczących organizacji pozarządowych;

    4. w których przepisy prawa wymagają prowadzenia konsultacji o ile nie zostały one uregulowane w tych przepisach.

  1. Konsultacje mogą być przeprowadzone w sprawach:

    1. inwestycji planowanych lub przygotowywanych przez Gminę;

    2. strategii i programów branżowych w dziedzinach obejmujących zadania własne Gminy;

    3. projektów dokumentów dotyczących organizacji pozarządowych,

    4. innych ważnych dla mieszkańców w zakresie zadań Gminy.

  2. Konsultacje są ważne bez względu na liczbę osób w nich uczestniczących.

  3. Decyzję o przeprowadzeniu konsultacji podejmuje Wójt w drodze Zarządzenia.

  4. Zarządzenie, o którym mowa w § 2 ust. 4 określa:

    1. cel i przedmiot konsultacji;

    2. czas trwania konsultacji określony poprzez co najmniej: datę rozpoczęcia i zakończenia konsultacji; przy czym czas trwania konsultacji nie może być krótszy niż 14 dni;

    3. podmioty uczestniczące w konsultacji;

    4. formy przeprowadzenia konsultacji;

    5. komórkę organizacyjną lub jednostkę organizacyjną Gminy odpowiedzialną za przeprowadzenie konsultacji.


§ 3. 1. Konsultacje mogą być prowadzone z inicjatywy Wójta lub na wniosek:

    1. co najmniej 50 mieszkańców gminy, w sprawach dotyczących całej gminy;

    2. co najmniej 2%, jednak nie mniej niż 5 mieszkańców sołectwa, w sprawach dotyczących tego sołectwa;

    3. komisji Rady, której zakres działania obejmuje sprawę będącą przedmiotem wniosku
      o przeprowadzenie konsultacji;

    4. Sołtysa;

    5. Rady Działalności Pożytku Publicznego;

    6. Gminnej Rady Sportu;

    7. organizacji pozarządowej, w sprawach dotyczących prowadzonej przez nią działalności statutowej.

  1. Wniosek powinien zawierać:

    1. cel i przedmiot konsultacji;

    2. proponowany czas trwania konsultacji;

    3. formy konsultacji;

    4. określenie sposobu zgłaszania opinii, uwag i propozycji;

    5. uzasadnienie wniosku zawierające określenie celu, jaki ma zostać osiągnięty;

    6. listę osób popierających wniosek, ze wskazaniem imion, nazwisk, adresów zamieszkania, oraz własnoręcznymi ich podpisami, a w przypadku organizacji pozarządowej - jej nazwę, siedzibę oraz numer KRS;

    7. wskazanie osoby, uprawnionej do reprezentowania wnioskodawców wraz z jej danymi kontaktowymi.

  2. Wzór wniosku wraz z listą osób popierających wniosek, o którym mowa w § 3 ust. 2 stanowi załącznik nr 1 do niniejszych Zasad, przy czym wnioski złożone niezgodnie z wzorem podlegają rozpoznaniu o ile spełniają warunki zawarte w ust. 2.

  3. Wniosek spełniający wymogi określone w § 3 ust. 3 jest rozpatrywany przez Wójta w terminie 14 dni kalendarzowych, od dnia złożenia kompletnego wniosku.


  1. W przypadku wniosku dotyczącego sołectwa, wójt podejmuje decyzję o podjęciu konsultacji po uzyskaniu opinii sołtysa i rady sołeckiej.

  2. Wnioski niekompletne mogą zostać uzupełnione w terminie 7 dni roboczych od daty powiadomienia o brakach. Powiadomienie wysyła się na adres osoby uprawnionej do reprezentowania wskazanej we wniosku. W przypadku gdy braki nie zostaną uzupełnione w powyższym terminie wniosek nie podlega rozpatrywaniu.

  3. W przypadku uwzględnienia Wniosku Wójt wydaje zarządzenie, o którym mowa w § 2 ust. 4 niniejszych Zasad.

  4. Odmowa przeprowadzenia konsultacji wymaga pisemnego uzasadnienia.

  5. Wynik konsultacji jest zawsze brany pod uwagę, nie jest jednak wiążący dla organów
    i jednostek Gminy, podejmujących rozstrzygnięcia w sprawach objętych konsultacjami.


§ 4.1. Konsultacje przeprowadza się co najmniej w dwóch niżej podanych formach:

  1. co najmniej jednego spotkania z mieszkańcami umożliwiającego wyrażenie opinii oraz składanie propozycji i opinii do protokołu;

  2. co najmniej jednych warsztatów dla mieszkańców umożliwiających zdobycie wiedzy na temat konsultowanego przedsięwzięcia i wypracowanie rozwiązań;

  3. zbieranie opinii lub propozycji na piśmie, w tym drogą elektroniczną;

  4. badania ankietowe, w tym ankiety on-line;

  5. zebrania z przedstawicielami organizacji pozarządowych działających na terenie Gminy;

  6. przekazanie do zaopiniowania projektu dokumentu Radzie Działalności Pożytku Publicznego;

  7. przekazanie do zaopiniowania projektu dokumentu GRS;

  8. przekazanie do zaopiniowania projektu dokumentu organizacjom pozarządowym, w tym za pomocą poczty elektronicznej;

  9. badania jakościowe i ilościowe, w tym reprezentatywne badania opinii publicznej;

  10. innych niż określone w pkt 1-9, wynikających ze specyfiki przedmiotu konsultacji.


  1. Konsultacje przedsięwzięć wymagających specjalistycznej wiedzy mogą odbywać się
    z udziałem ekspertów w danej dziedzinie.


§ 5. 1. Komórka lub jednostka przeprowadzająca konsultacje, zobowiązana jest do zapewnienia właściwych warunków prowadzenia konsultacji. W zależności od formy w jakiej są one prowadzone do zapewnienia m.in. pomieszczeń, dostępu do dokumentów objętych konsultacjami, opieki merytorycznej i organizacyjnej oraz bezstronnego sposobu prowadzenia spotkań.

  1. Ze spotkania sporządza się protokół, do którego dołącza się listę obecności osób biorących udział w spotkaniu. Protokół zamieszcza się na stronie internetowej Gminy najpóźniej 7 dni po spotkaniu.

  2. Informację o spotkaniach konsultacyjnych podaje się do wiadomości publicznej co najmniej na 14 dni przed terminem spotkania poprzez przesłanie informacji do co najmniej jednego z lokalnych środków przekazu (np. lokalna prasa, portale internetowe).

  3. Wójt informuje o spotkaniach konsultacyjnych Radnych Rady Gminy i sołtysów.

  4. Termin i godziny odbywania się spotkań konsultacyjnych winny być dostosowane do potrzeb adresatów tych spotkań.

§ 6 1. Konsultacje w trybie badania opinii mieszkańców z wykorzystaniem formularza ankietowego nie mogą trwać krócej niż 14 dni.

  1. Formularz ankiety powinien zawierać temat konsultacji, informację o stronie internetowej, lub innym miejscu, gdzie można uzyskać informacje dotyczące konsultowanego zagadnienia, oraz adres, w tym adres e-mail, na który można nadsyłać wypełnione formularze, lub wnioski dotyczące danego zagadnienia.

  2. Wójt jest zobowiązany do informowania mieszkańców o celu przeprowadzenia badania, temacie planowanych konsultacji, a w szczególności o zagadnieniach, których konsultacje będą dotyczyć.


§ 7. 1. Wójt podaje do publicznej wiadomości raport z konsultacji w terminie 30 dni od daty ich zakończenia. Raport zawiera przebieg konsultacji, złożone wnioski, ewentualne wyniki badań społecznych, wnioski uwzględnione w planach dotyczących konsultowanego tematu, wnioski odrzucone - wraz z uzasadnieniem.

  1. W miarę posiadanych środków finansowych dokonuje się ewaluacji procesu konsultacji społecznych.

Załącznik nr 1 do Zasad


WNIOSEK O PRZEPROWADZENIE KONSULTACJI SPOŁECZNYCH



Cel/przedmiot konsultacji:


Napisz co chcesz konsultować

Obszar objęty konsultacjami

Cała gmina lub sołectwo / sołectwa

Termin

(data rozpoczęcia i zakończenia):

Pamiętaj, że nie krócej niż 14 dni


Formy konsultacji:


Powinieneś zaznaczyć co najmniej dwie formy

  • spotkania z mieszkańcami umożliwiającego wyrażenie opinii oraz składanie propozycji i opinii do protokołu;

  • warsztaty dla mieszkańców umożliwiających zdobycie wiedzy na temat konsultowanego przedsięwzięcia i wypracowanie rozwiązań;

  • zbieranie opinii lub propozycji na piśmie, w tym drogą elektroniczną;

  • badania ankietowe, w tym ankiety on-line;

  • zebrania z przedstawicielami organizacji pozarządowych działających na terenie Gminy;

  • przekazanie do zaopiniowania projektu dokumentu Radzie Działalności Pożytku Publicznego;

  • przekazanie do zaopiniowania projektu dokumentu GRS;

  • przekazanie do zaopiniowania projektu dokumentu organizacjom pozarządowym, w tym za pomocą poczty elektronicznej;

  • badania jakościowe i ilościowe, w tym reprezentatywne badania opinii publicznej

  • inne, jakie ………………………………………………………………………..

Dane osoby/organizacji zgłaszającej wniosek

(oraz dane kontaktowe):

Dla reprezentacji


Uzasadnienie:


Napisz dlaczego uważasz, że konsultacje są potrzebne


Podpis wnioskodawcy


………………………….

LISTA OSÓB POPIERAJĄCYCH WNIOSEK O PRZEPROWADZENIE KONSULTACJI SPOŁECZNYCH DOTYCZĄCYCH


……………………………………………………………………………………………………


L.p.

Imię i nazwisko

Adres zamieszkania

Podpis