UCHWAŁA Nr VIII/59/2015
Rady Gminy Gietrzwałd
z dnia 24 czerwca 2015 r.



w sprawie przyjęcia Wieloletniego Programu współpracy Gminy Gietrzwałd z organizacjami pozarządowymi na lata 2016 - 2020



Na podstawie art. 5a ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t.j. Dz. U. z 2014r. poz. 1118. z późn. zm.) Rada Gminy Gietrzwałd uchwala, co następuje:



§ 1. Przyjmuje się „Wieloletni Program współpracy Gminy Gietrzwałd z organizacjami pozarządowymi na lata 2016 - 2020” w brzmieniu stanowiącym  załącznik do niniejszej  uchwały.


§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.


§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.




Załącznik Nr 1

do Uchwały Nr VIII/59/2015

Rady Gminy Gietrzwałd

z dnia 24 czerwca 2015 r.


PROGRAM WSPÓŁPRACY GMINY GIETRZWAŁD

Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI

NA LATA 2016-2020


Wstęp


Aktywność mieszkańców gminy Gietrzwałd jest podstawą budowy nowoczesnego społeczeństwa obywatelskiego. Aby odczuwalnie poprawił się komfort życia każdego z mieszkańców konieczne jest prowadzenie równolegle inwestycji zarówno
w infrastrukturę jak i budowanie kapitału społecznego. Z tego względu pragniemy rozwijać współpracę samorządu z organizacjami pozarządowymi i innymi formami aktywności obywatelskiej, podążając za nowoczesnymi standardami i korzystając z otwierających się możliwości.


Wykonana w roku 2015 analiza jakości współpracy oparta o narzędzie w postaci Indeksu Jakości Współpracy wskazuje na dużą aktywność sektora pozarządowego
w Gminie Gietrzwałd. Na terenie gminy działa 27 organizacji pozarządowych w tym
6 Ochotniczych Straży Pożarnych. Przedstawiciele organizacji pozarządowych w przeprowadzonym badaniu wskazywali na potrzebę podejmowania działań integracyjnych tworzących więzi społeczne w środowisku lokalnym, w tym integrację społeczności wielokulturowych, które współżyją obok siebie od II wojny światowej (przesiedleńcy, osadnicy, autochtoni). Dobrze ocenione zostały również przepływ informacji między samorządem a organizacjami pozarządowymi, działanie zespołów wspólnych czy pozafinansowe formy współpracy.

Rekomendacje wynikające z przeprowadzonego Indeksu wskazują na potrzebę powołania zespołu do oceny lokalnych strategii i planów, które opracowywane będą przy współpracy, wypracowania bardziej interaktywnej formy konsultacji, która inspirowałaby organizacje do zgłaszania uwag i propozycji, stworzenie wystandaryzowanych narzędzi do oceny współpracy pozwalających zmierzyć postęp w jakości współpracy.

W rekomendacjach znalazły się też propozycje korzystania z ekspertów w zakresie niezależnego opiniowania, doradztwa, diagnozy a także zwiększenie aktywności organizacji pozarządowych w zakresie samoorganizowania się i tworzenia wspólnej polityki nie tylko we współpracy z samorządem ale także w obrębie samych organizacji oraz stworzenie w samorządzie specjalnych instrumentów wspierania organizacji pozarządowych, takich jak fundusze pożyczkowe czy fundusze wkładów własnych.


Analiza SWOT

współpracy Gminy Gietrzwałd z organizacjami pozarządowymi oraz pozostałymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego


MOCNE STRONY

SŁABE STRONY

  • Aktywne organizacje pozarządowe

  • Otwarty na współpracę samorząd

  • Różnorodne formy współpracy

  • Dotacje

  • Zasoby lokalowe dla organizacji pozarządowych

  • Współpraca z GOK

  • Przedstawiciele organizacji pozarządowych w Radzie Gminy

  • Duża liczba organizacji / organizacja pozarządowa w każdej większej wsi

  • Współpraca z organizacjami spoza gminy (również dużymi i silnymi)

  • Pełnomocnik ds. współpracy z organizacjami/dobra współpraca z pełnomocnikiem

  • Dobry przepływ informacji

  • Wysoka frekwencja organizacji pozarządowych w szkoleniach/spotkaniach

  • Projekt „Gotowi na model”

  • Konkurencja pomiędzy organizacjami (wyższa jakość realizowanych zadań)

  • Zbyt niskie środki finansowe (dotacje) w stosunku do zgłaszanych potrzeb

  • Zbyt mały stopień sięgania organizacji pozarządowych po inne źródła finansowania działań niż budżet gminy

  • Księgowość w organizacjach

  • Brak wspólnej wizji działania i rozwoju

  • Niedostateczne wykorzystanie istniejącej w gminie infrastruktury

  • Brak rozwiązań systemowych w zakresie współpracy jst i ngo w prowadzeniu świetlic/domów kultury

  • Niedostateczna informacja zwrotna od organizacji pozarządowych

  • Brak umiejętności zaangażowania do działania młodych mieszkańców gminy

  • Brak zorganizowanej reprezentacji ngo (partnera do współpracy)

  • Mało fachowców w komisjach konkursowych

  • Zbyt mała liczba organizacji pozarządowych zajmujących się problemami całej gminy

  • Brak zastępstwa dla pełnomocnika

SZANSE

ZAGROŻENIA

  • Informowanie organizacji pozarządowych przez gminę o pojawiających się środkach zewnętrznych dla ngo

  • Współpraca przy strategicznym rozwoju gminy

  • Dostępne środki zewnętrzne (UE i krajowe)

  • Partnerstwo między jest i ngo

  • Korzystanie ze szkoleń

  • Współpraca z innymi organizacjami

  • Rosnący odzew społeczny na działania ngo

  • Zaangażowanie społeczności w działania dotyczące gminy/sołectw

  • Ułatwienie udziału mieszkańców w prowadzonych przez gminę konsultacjach

  • Zmieniające się prawo (niekoniecznie korzystnie)

  • Wypalenie”/zniechęcenie dotykające członków organizacji/lokalnych liderów

  • Zbyt mała kreatywność organizacji pozarządowych (zamykanie działań w sprawdzonych, sztampowych rozwiązaniach)

  • Małe zainteresowanie ze strony młodych, trudności w zaangażowaniu ich w działalność ngo

  • Zmiana władzy w gminie

  • Pułapki przepisów

  • Odpływ ludności z gminy

Rozdział I

Postanowienia ogólne


§ 1. Ilekroć w programie jest mowa o:

  1. gminie - rozumie się przez to Gminę Gietrzwałd;

  2. radzie - rozumie się przez to Radę Gminy Gietrzwałd;

  3. urzędzie - rozumie się przez to Urząd Gminy w Gietrzwałdzie;

  4. wójcie - rozumie się przez to Wójta Gminy Gietrzwałd;

  5. sekretarzu - rozumie się przez to Sekretarza Gminy Gietrzwałd;

  6. skarbniku - rozumie się przez to Skarbnika Gminy Gietrzwałd;

  7. organizacji pozarządowej - rozumie się przez to organizacje i podmioty wymienione w art.3 ust. 2 i 3 ustawy,

  8. udziale środków własnych - rozumie się przez to środki finansowe nie pochodzące
    z budżetu gminy, przeznaczone na realizację zadania, o którego wsparcie finansowe organizacja pozarządowa lub podmiot ubiega się;

  9. ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tekst jedn. Dz.U.2014.1118 z późn. zm.);

  10. programie - rozumie się przez to „Wieloletni program współpracy Gminy Gietrzwałd z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na lata 2016 - 2020”;

  11. pełnomocniku - rozumie się przez to Pełnomocnika Wójta ds. współpracy
    z organizacjami pozarządowymi
    ;

  12. jednostki organizacyjne gminy - rozumie się przez to jednostki oświatowe, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, Gminny Ośrodek Kultury.


Rozdział II

Zasady współpracy


§2. Podmioty realizujące program współpracy są autonomiczne i suwerenne,
a wzajemne oddziaływania regulują
na zasadach umów i porozumień, zgodnie
z obowiązującymi przepisami prawa. Współpraca gminy z organizacjami pozarządowymi
, opiera się na zasadach pomocniczości, suwerenności, partnerstwa, efektywności, uczciwej konkurencji i jawności.

1. Zasada pomocniczości: gmina uznaje prawo samoorganizujących się obywateli do samodzielnego określania i rozwiązywania problemów społeczności, także należących do sfery zadań publicznych. Samorząd stosuje zasadę względnego pierwszeństwa organizacji pozarządowych w realizacji zadań publicznych, wspierając je w wypełnianiu tych zadań. W ten sposób wprowadza w życie ideę subsydiarności, która zakłada, że wszędzie tam gdzie jest to możliwe, kompetencje i zdolność
do działania powinny zostać przypisane w pierwszej kolejności obywatelom i ich organizacjom.

2. Zasada suwerenności stron: gmina respektuje niezależność i podmiotowość organizacji pozarządowych. Gmina akceptuje również kontrolną rolę organizacji obywatelskich, mając świadomość dysponowania przez siebie środkami publicznymi.

3. Zasada partnerstwa: gmina traktuje organizacje pozarządowe jako równoprawnych partnerów
w definiowaniu problemów społecznych, określaniu sposobów ich rozwiązywania oraz realizacji zadań publicznych.
Gmina oczekuje od organizacji pozarządowych aktywnego uczestnictwa w pracach grup zadaniowych, organizowanych spotkaniach tematycznych oraz przekazywania informacji.

4. Zasada efektywności: gmina będzie dokonywała wyboru najbardziej efektywnego sposobu realizacji zadań publicznych proponowanych do realizacji przez organizacje pozarządowe. Gmina oczekuje od organizacji pozarządowych sporządzania wniosków o środki finansowe zgodnie z wymaganiami przedstawionymi w specyfikacji zadania, rzetelnej realizacji powierzonych zadań, wywiązywania się z obowiązków rozliczenia finansowego i sprawozdawczości.

5. Zasada uczciwej konkurencji: gmina będzie równorzędnie traktowała organizacje pozarządowe i jednostki organizacyjne urzędu przy realizacji zadań publicznych. Gmina będzie ogłaszała w tym samym czasie, takie same założenia określające zadanie oraz będzie stosowała takie same kryteria oceny dla zgłoszonych ofert konkurujących podmiotów. Jednostki samorządu, organizacje pozarządowe i podmioty konkurujące ze sobą o realizację zadań publicznych winny
w sposób uczciwy przedstawiać swoje zasoby, metody, warunki i kalkulacje stosowane przy planowanej realizacji tych zadań.

6. Zasada jawności: gmina będzie udostępniała informacje na temat zamiarów, celów i środków przeznaczonych na realizację zadań publicznych oraz
o dotychczas ponoszonych
kosztach prowadzenia tych zadań przez administrację. Gmina będzie dążyła do tego, aby wszelkie możliwości współpracy
z organizacjami pozarządowymi były powszechnie
wiadome i dostępne oraz jasne
i zrozumiałe w zakresie stosowanych procedur i kryteriów podejmowania decyzji.


Rozdział III

Cele programu


§ 3. Celem głównym programu jest wzmacnianie roli aktywności obywatelskiej
w rozwiązywaniu problemów lokalnych oraz efektywne wykorzystanie społecznej aktywności w zaspokajaniu potrzeb wszystkich mieszkańców poprzez budowanie partnerstwa pomiędzy gminą a organizacjami pozarządowymi.


§ 4. Cele szczegółowe

  1. zwiększenie wpływu sektora obywatelskiego na kreowanie i realizowanie polityk publicznych w gminie,

  2. zwiększenie efektywności i racjonalności wykorzystania środków publicznych przy udziale organizacji pozarządowych,

  3. wzmocnienie potencjału organizacji pozarządowych.


§ 5. Zadania

        1. Cel 1. Zwiększenie wpływu sektora obywatelskiego na kreowanie i realizowanie polityk publicznych w gminie

  1. Uwzględnienie współpracy pomiędzy gminą i organizacjami pozarządowymi w strategii rozwoju gminy i pozostałych dokumentach
    o charakterze strategicznym.

  2. Poprawa dialogu z mieszkańcami gminy i organizacjami pozarządowymi poprzez prowadzenie konsultacji społecznych.

  3. Tworzenie stałych lub doraźnych zespołów opiniodawczo-doradczych
    w zakresie opracowywania i realizacji polityk publicznych.

  4. Włączanie organizacji pozarządowych na każdym etapie tworzenia i oceny realizacji polityk publicznych lub innych dokumentów dotyczących trzeciego sektora.


2. Cel 2. Zwiększenie efektywności i racjonalności wykorzystania środków publicznych przy udziale organizacji pozarządowych

  1. Zwiększanie środków finansowych na realizację zadań zlecanych organizacjom pozarządowym.

  2. Zwiększenie aktywności mieszkańców w realizację działań na rzecz społeczności (szczególnie młodzieży) poprzez wprowadzenie finansowych
    i niefinansowych form wsparcia dla grup nieformalnych.

  3. Wspieranie organizacji pozarządowych w pozyskiwaniu zewnętrznych środków finansowych poprzez dofinansowanie wkładu własnego.

  4. Wypracowanie standardów realizacji zadań publicznych z wykorzystaniem istniejącej infrastruktury gminnej.

  5. Poprawa jakości prac komisji konkursowych poprzez prowadzenie szkoleń członków komisji oraz wprowadzanie nowych metod oceny.

  6. Wprowadzenie umów wieloletnich na realizację zadań publicznych.

  7. Wprowadzenie pożyczek dla organizacji pozarządowych w celu prefinansowania dotacji ze środków zewnętrznych, która jest wypłacana
    w formie refundacji.


  1. Cel.3 Wzmocnienie potencjału organizacji pozarządowych

  1. Podnoszenie umiejętności organizacji pozarządowych w zakresie pozyskiwania środków finansowych z różnych źródeł.

  2. Wspieranie profesjonalizacji organizacji pozarządowych poprzez szkolenia
    i doradztwo w szczególności w prowadzeniu księgowości.

  3. Wzmocnienie kompetencji liderów organizacji pozarządowych poprzez udzielanie im wsparcia w różnych formach.

  4. Wprowadzenie różnych form doceniania członków organizacji pozarządowych za działania na rzecz społeczności lokalnych.

  5. Promowanie organizacji pozarządowych oraz ich działań min. poprzez organizowanie Gietrzwałdzkich Spotkań Aktywnych.

  6. Współpraca z Olsztyńskim Centrum Organizacji Pozarządowych.

  7. Zawiązywanie partnerstw lokalnych lub projektowych.



Rozdział IV
Przedmiot współpracy

i priorytetowe zadania publiczne


§ 6. Gmina współpracuje z organizacjami pozarządowymi w sferze zadań publicznych wymienionych w art. 4 ust. 1 ustawy, stanowiących zadania własne gminy.


§ 7. Zadania priorytetowe


  1. Rozwój turystyki i popularyzacja walorów turystycznych i krajobrazowych Gminy Gietrzwałd wśród mieszkańców i turystów.

  2. Upowszechnianie kultury fizycznej i sportu oraz tworzenie warunków do jego rozwoju na terenie Gminy Gietrzwałd.

  3. Nauka i edukacja dzieci, młodzieży i dorosłych.

  4. Pomoc stypendialna zdolnej, aktywnej i dobrze uczącej się młodzieży pochodzącej z niezamożnych rodzin z terenu Gminy Gietrzwałd, uczącej się
    w trybie dziennym w szkołach ponadgimnazjalnych, średnich i wyższych.

  5. Upowszechnianie i popularyzowanie kultury wśród mieszkańców Gminy Gietrzwałd oraz kultywowanie lokalnych tradycji i zwyczajów.

  6. Leczenie i rehabilitacja dzikich zwierząt potrzebujących pomocy z terenu Gminy Gietrzwałd.

  7. Przygotowanie i organizacja wydarzeń mających na celu nawiązanie współpracy organizacji pozarządowych Gminy Gietrzwałd z organizacjami
    w innych samorządach
    .

  8. Wspieranie i podnoszenie kompetencji organizacji pozarządowych.


§ 8. Ostateczną wysokość środków na realizację zadań zleconych określi rada
w uchwale budżetowej na każdy rok obowiązywania programu. Zadania priorytetowe mogą być realizowane w trybie rocznym lub jako zadania wieloletnie.


Rozdział V

Partnerzy współpracy

§ 9. Partnerzy ze strony gminy.

  1. Rada i jej komisje wytyczają kierunki polityki społecznej gminy, oraz określają w budżecie wysokość środków przeznaczonych na zlecenie zadań do realizacji organizacjom pozarządowym.

  2. Wójt powołuje zespoły wspólne, proponuje radzie zadania publiczne, których realizacja odbywać się może przez zlecenie ich wykonania organizacjom pozarządowym.

  3. Jednostki organizacyjne gminy.

  4. Referaty urzędu:

  1. Referat Finansowy,

  2. Referat Inwestycji i Zamówień Publicznych,

  1. Wójt do realizacji zadań wynikających z przyjętych niniejszym programem zasad i form współpracy z organizacjami pozarządowymi wyznacza Pełnomocnika Wójta ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi. Pełnomocnik pełni funkcję łącznika i kreatora w sprawach roboczej koordynacji działań pomiędzy jednostkami organizacyjnymi urzędu,
    a przedstawicielami poszczególnych
    organizacji pozarządowych oraz ich reprezentacją.

  2. Zadania pełnomocnika:

  1. odpowiada przed wójtem za bieżące wypełnianie zadań wynikających
    ze współpracy z organizacjami pozarządowymi,

  2. w porozumieniu z referatami urzędu na podstawie opracowanych przez nie wytycznych ogłasza konkursy ofert, odpowiada za proces opiniowania, ogłasza wyniki konkursów,

  3. przyjmuje oferty wraz z wnioskiem o przyznanie dotacji ze środków publicznych od organizacji pozarządowych ubiegających się
    o realizację zadania
    publicznego i przekazuje je komisji konkursowej,

  4. członkostwo w Zespole Doradczo – Opiniującym pełniąc funkcję sekretarza,

  5. członkostwo w Komisji Konkursowej, pełniąc funkcję sekretarza,

  6. monitoruje realizację zadań zleconych,

  7. sporządza sprawozdanie z realizacji rocznego programu współpracy
    za każdy rok,

  8. przyjmuje wnioski od organizacji pozarządowych na pozyskanie środków na wkład własny z funduszy zewnętrznych,

  9. przyjmuje wnioski od organizacji pozarządowych o udzielenie rekomendacji wójta dla składanego projektu oraz wnioski
    o partnerstwo formalne w składanym
    projekcie,

  10. przyjmuje wnioski organizacji pozarządowych o udostępnienie lokalu, budynku, gruntu na jej działalność statutową,

  11. przekazuje do zaopiniowania powołanym zespołom wspólnym, wyszczególnionym w niniejszym programie, projekty uchwał rady dotyczące sektora pozarządowego,

  12. prowadzi Bazę Organizacji Pozarządowych działających na terenie Gminy Gietrzwałd,

  13. współorganizuje raz do roku Gietrzwałdzie Spotkania Aktywnych
    i inne spotkania z przedstawicielami podmiotów współpracy
    o charakterze informacyjnym, szkoleniowym lub konsultacyjnym
    .


§ 10. Partnerzy ze strony organizacji pozarządowych i podmiotów.

  1. Reprezentacją organizacji pozarządowych i podmiotów jest forum organizacji pozarządowych, czyli uczestnicy w corocznych Gietrzwałdzkich Spotkaniach Aktywnych (GSA) przedstawiciele poszczególnych podmiotów współpracy.

  1. GSA zwołuje i organizuje wójt przy współpracy z Zespołem Doradczo-Opiniującym lub, jeśli została powołana, Gminną Radą Działalności Pożytku Publicznego,

  2. GSA odbywać się będą raz w roku, po wcześniejszym dwutygodniowym okresie zawiadomienia. Do kompetencji forum organizacji pozarządowych należy:

  1. prezentacja doświadczeń i innowacyjnych metod działania,

  2. wzmacnianie potencjału organizacji pozarządowych oraz gminy,

  3. wzmacnianie poprzez integrację dalszej współpracy między gminą
    a organizacjami pozarządowymi,

  4. promocja organizacji pozarządowych oraz gminy,

  5. wytyczanie kierunków współpracy oraz strategii na rzecz rozwoju organizacji pozarządowych,

  6. reprezentowanie działań organizacji pozarządowych przed gminą,

  7. ewaluacja dotychczasowej współpracy o nowe cele, inicjatywy i potrzeby,

  8. wnioskowanie o zmiany w rocznych i wieloletnich planach współpracy między gminą a organizacjami pozarządowymi,

  9. wspieranie gminy w tworzeniu lokalnych strategii, poprzez proponowanie dobrych pomysłów, adekwatnych do realnych potrzeb społecznych.


§ 11. Zespoły wspólne to podmioty powołane zarządzeniem wójta, w skład których wchodzą przedstawiciele organizacji pozarządowych oraz przedstawiciele rady
i urzędu, którzy w zależności od przypisanych im kompetencji są realizatorami niniejszego programu współpracy. W razie potrzeby z inicjatywy wójta, rady lub organizacji pozarządowych możliwe jest powoływanie nowych zespołów zadaniowych, stałych lub doraźnych lub modyfikacja zespołów istniejących.

1. Zespół Doradczo - Opiniujący o charakterze stałym powołany zarządzeniem wójta celem kształtowania, opracowywania i opiniowania współpracy między gminą
a organizacjami pozarządowymi i podmiotami:

  1. zespół składa się z przynajmniej 3 przedstawicieli organizacji pozarządowych
    i podmiotów, 3 przedstawicieli gminy, w tym przedstawicieli rady
    i pełnomocnika.

  2. do kompetencji zespołu należy:

  1. ocena realizacji programu, w tym programów rocznych oraz wieloletnich,

  2. bieżące monitorowanie współpracy między gminą a organizacjami pozarządowymi,

  3. przedstawianie oceny oraz wniosków z niniejszej współpracy wójtowi,

  4. udział w opracowywaniu programów rocznych,

  5. opiniowanie projektu uchwały rady dotyczącej rocznego programu i innych aktów normatywnych o charakterze lokalnym dotyczących organizacji pozarządowych i podmiotów.

  1. Zespół o charakterze doraźnym powołany w celu opracowywania i wdrażania wspólnych projektów:

  1. zespół powoływany jest zarządzeniem wójta z inicjatywy wójta lub organizacji pozarządowej lub podmiotu,

  2. zespół składa się z przedstawicieli partnerów projektu i podmiotów zainteresowanych współpracą przy jego realizacji,

  3. przewodniczącym zespołu jest jeden z przedstawicieli samorządu w zespole, wskazany przez wójta,

  4. zespół uczestniczyć będzie w szkoleniach i innych formach doskonalących umiejętności pozyskiwania środków finansowych na realizację projektów skierowanych do społeczności gminy, zgodnie z celami i potrzebami określonymi w lokalnych strategiach gminy oraz statutach organizacji pozarządowych.

  1. Komisje Konkursowe:

  1. wójt powołuje Komisję Konkursową w celu opiniowania złożonych w konkursie ofert oraz przedłożenia wójtowi propozycji wyboru ofert, na które proponuje się udzielenie dotacji. Ostatecznego wyboru ofert dokonuje wójt,

  2. wójt powołując Komisję Konkursową nadaje jej regulamin pracy,

  3. w skład Komisji Konkursowej wchodzą: przedstawiciele gminy wyznaczeni przez wójta, w tym skarbnik lub osoba przez niego wyznaczona i pełnomocnik pełniący funkcję sekretarza Komisji Konkursowej, a także osoby reprezentujące organizacje pozarządowe jeżeli zostaną zgłoszone przez organizacje pozarządowe do pracy w Komisji Konkursowej. W skład komisji
    w razie potrzeby mogą być powołani eksperci z głosem doradczym;

  4. w ocenie oferty złożonej w konkursie nie mogą uczestniczyć osoby powiązane z podmiotem składającym ofertę, co do których mogą istnieć zastrzeżenia odnośnie zachowania zasady bezstronności,

  5. pracami Komisji Konkursowej kieruje przewodniczący wyznaczony przez Wójta,

  6. uczestnictwo w pracach Komisji Konkursowej jest nieodpłatne,

  7. przy ocenie ofert członkowie Komisji Konkursowej kierują się kryteriami oceny zawartymi w ogłoszeniu konkursu ofert,

  8. z prac Komisji Konkursowej sporządza się protokół.

  1. Na podstawie art. 41 ustawy wójt może na wniosek organizacji pozarządowych prowadzących działalność na terenie gminy powołać w drodze zarządzenia Gminą Radę Działalności Pożytku Publicznego zwaną dalej Gminną Radą DPP zgodnie z trybem przyjętym w Uchwale Nr VII/49/2015 Rady Gminy Gietrzwałd z dnia 27 maja 2015 r. w sprawie określenia trybu powoływania członków oraz organizacji
    i trybu działania Gminnej Rady Działalności Pożytku Publicznego w Gietrzwałdzie


Rozdział VI
Formy współpracy

§12. Współpraca gminy z organizacjami pozarządowymi obejmuje współpracę o charakterze finansowym i pozafinansowym.


§13. Współpraca finansowa

1. Współpraca finansowa polega na zlecaniu realizacji zadań gminy organizacjom pozarządowym poprzez:

  1. powierzenie wykonania zadania publicznego wraz z udzieleniem dotacji
    na jego realizację,

  2. wsparcie wykonania zadania publicznego wraz z udzieleniem dotacji
    na częściowe dofinansowanie jego realizacji.


2. Szczegółowy tryb zlecania realizacji zadań publicznych organizacjom pozarządowym określa ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Podstawowym trybem zlecania zadań jest konkurs ofert. W przypadkach wskazanych przez ustawę dopuszczalne jest stosowanie innego trybu.


3. W przypadku zadań nie mieszczących się w sferze pożytku publicznego zadania zleca się z zastosowaniem trybu określonego w Uchwale Nr XXXVI/381/2009 Rady Gminy Gietrzwałd z dnia 12 listopada 2009 r. w sprawie trybu postępowania
o udzielenie dotacji z budżetu Gminy Gietrzwałd podmiotom niezaliczanym
do sektora finansów publicznych i niedziałającym w celu osiągnięcia zysku na realizację zadań publicznych innych niż wskazane ustawą o działalności pożytku publicznego
i o wolontariacie, sposobu rozliczania dotacji oraz kontroli wykonania zleconych zadań.


4. W ramach wspierania wykonania zadania możliwe jest dofinansowanie wkładu własnego organizacji pozarządowej przy realizacji projektów finansowanych
ze środków zagranicznych, krajowych i innych, gdzie taki wkład jest wymagany.

  1. Zasady dofinansowania wkładu własnego określa wójt w ogłoszeniu konkursu ofert w przypadku, gdy w budżecie gminy zostały zabezpieczone środki na ten cel;

  2. Jeżeli wójt nie określi zasad dofinansowania wkładu własnego zgodnie z pkt 1) organizacja pozarządowa w celu uzyskania dotacji na wkład własny może złożyć z własnej inicjatywy na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy wniosek
    o realizację zadania publicznego.

  3. Wniosek podlega analizie przez pełnomocnika w porozumieniu z właściwymi referatami i wydziałami, pod kątem zgodności ze strategią rozwoju gminy, strategiami branżowymi i innymi programami celowymi a następnie kierowany do wójta.

  4. Wójt rozpatruje celowość realizacji zadania publicznego i informuje o wyniku oceny organizację, który złożył wniosek. W przypadku pozytywnej oceny informuje o terminie otwartego konkursu ofert na realizację zadania chyba,
    że przepisy odrębne przewidują inny tryb zlecania.

  5. W przypadku przyjęcia projektu do realizacji przez grantodawcę lub instytucję zarządzającą danym programem oraz po rozstrzygnięciu konkursu ogłoszonego przez wójta na realizację zadania, zostanie podpisana umowa
    o dofinansowaniu realizacji projektu. Wielkość i możliwość dofinansowania będzie uzależniona od limitu środków przewidzianych na ten cel w rezerwie budżetowej przy uwzględnieniu kolejności wpływających wniosków.

  6. Gmina może w ramach posiadanych środków finansowych udzielać pożyczek organizacjom pozarządowym oraz podmiotom, które są organizatorami działań współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej oraz innych środków pomocowych o charakterze refundacji. Celem udzielenia pożyczki jest prefinansowanie zadania w wysokości udzielonej dotacji. Szczegółowy tryb ubiegania się przez organizacje pozarządowe o pożyczkę określa wójt odrębnym zarządzeniem.

§14. Współpraca pozafinansowa.

1. Współpraca w zakresie tworzenia i konsultowania aktów prawa lokalnego.

Przystępując do tworzenia strategii, programów itp. dokumentów, samorząd zaprasza
przedstawicieli organizacji pozarządowych do współpracy lub zaopiniowania aktów prawa lokalnego zgodnie z Uchwałą Nr XLV/31/2015 Rady Gminy Gietrzwałd z dnia 17 marca 2015 roku w sprawie szczegółowego sposobu konsultowania
z organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy
z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego  i o wolontariacie projektów aktów prawa miejscowego Gminy Gietrzwałd w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji
pozarządowych.

2. Wymiana informacji.

Za przekaz informacji z samorządu do organizacji pozarządowych odpowiada pracownik wyznaczony do współpracy. Na oficjalnej stronie internetowej gminy jest prowadzona Baza Organizacji Pozarządowych działających na terenie gminy. Organizacje pozarządowe i podmioty są zobowiązane do aktualizacji bazy w formie pisemnej.


3. Organizacja Gietrzwałdzkich Spotkań Aktywnych – forum organizacji pozarządowych. Raz w roku samorząd gminy organizuje Gietrzwałdzkie Spotkania Aktywnych, na które zapraszane są wszystkie organizacje pozarządowe i podmioty działające na terenie gminy. GSA mają na celu m. in. ocenę współpracy samorządu
z organizacjami pozarządowymi oraz edukację, integrację i promocję organizacji pozarządowych.


4. Tworzenie wspólnych zespołów o charakterze doradczym, opiniującym
i inicjatywnym złożonych z przedstawicieli organizacji pozarządowych i gminy (§12 programu).

5. Współpraca zagraniczna.

W celu ułatwienia nawiązywania kontaktów zagranicznych organizacji pozarządowych, samorząd będzie zapraszał przedstawicieli organizacji pozarządowych na organizowane przez siebie spotkania, seminaria, konferencje
z udziałem gości zagranicznych, dotyczące sektora pozarządowego, a także –
w miarę możliwości – umożliwiał uczestnictwo przedstawicieli organizacji pozarządowych we wspólnych wyjazdach partnerskich (warsztatowych), mających
na celu wymianę doświadczeń, współpracę „tematyczną”.

6. Udostępnianie lokali i budynków.

1) Organizacje pozarządowe nie dysponujące własnym lokalem mogą wystąpić
z pisemnym wnioskiem o udostępnienie lokalu niezbędnego do realizacji celów statutowych, na organizację np. spotkań, konferencji, szkoleń, imprez okolicznościowych, itp.

2) Organizacje pozarządowe prowadzące działalność w sferze pożytku publicznego mogą uzyskać w użytkowanie budynek lub jego część, na zasadach preferencyjnych, na potrzeby prowadzonej przez siebie działalności. W tym celu, w zależności w czyjej dyspozycji jest budynek lub lokal, muszą złożyć do wójta lub do dyrektora Gminnego Ośrodka Kultury:

a) wniosek o przydział lokalu lub budynku wraz z uzasadnieniem,

b) plan zagospodarowania lokalu lub budynku,

c) plan prowadzenia działalności statutowej,

d) opis sposobu finansowania lokalu lub budynku.

3) Wójt lub dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury zobowiązany jest udzielić odpowiedzi na złożony wniosek w ciągu 14 dni od daty wpłynięcia do Urzędu Gminy
w Gietrzwałdzie lub do Gminnego Ośrodka Kultury w Gietrzwałdzie. W wypadku udzielenia zgody na udostępnienie budynku lub lokalu zawarta zostanie umowa określająca w szczególności okres na jaki budynek lub lokal został udostępniony oraz cel i rodzaj prowadzonej w tym budynku lub lokalu działalności.

4) Wójt lub dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury ma prawo wypowiedzenia umowy udostępnienia lokalu lub budynku w razie stwierdzenia, że prowadzona przez wynajmującą organizację pozarządową działalność jest niezgodna z umową.

5) Wójt lub dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury może jednorazowo udostępniać organizacji pozarządowej pomieszczenia do przeprowadzenia zebrania, spotkania lub do prowadzenia działalności statutowej.

6) Jeżeli udostępnienie pomieszczeń dotyczy pomieszczeń należących do gminy, zapytanie należy kierować do wójta, jeżeli dotyczy pomieszczeń należących
do Gminnego Ośrodka Kultury – do Dyrektora Gminnego Ośrodka Kultury.

7) Warunkiem uzyskania zgodny na nieodpłatne udostępnienie pomieszczeń jest wykazanie przez organizację lub podmiot, że planowane w nim działania nie mają komercyjnego i prywatno-towarzyskiego charakteru i służą realizacji społecznych celów.


7. Współpraca w zakresie promocji gminy:

    1. samorząd gminy w miarę możliwości będzie zamiesz­czał informacje
      o organizacjach pozarządowych w wydawanych przez siebie materiałach informacyjno-promocyjnych,

    2. w uzasadnionych przypadkach (m. in. organi­zacji lokalnych, regionalnych, krajowych i między­narodowych konferencji, realizacji projektów poza granicami gminy, powiatu i województwa) gmina przekaże organizacjom pozarządowym,
      w miarę możliwości materiały promocyjne. Pismo w sprawie uzyskania materiałów promocyjnych wraz z krótka informacją o sposobie ich wykorzystania należy złożyć w Urzędzie Gminy w Gietrzwałdzie,

    3. organizacje pozarządowe realizujące zadania zlecone są zobowiązane
      do promocji gminy i informowania o źródłach finansowania tych zadań. Wszystkie materiały publikowane na wszelkich nośnikach, finansowane ze środków samorządu, powinny zawierać logo gminy oraz informację: „Zrealizowano przy współudziale finansowym Gminy Gietrzwałd”.


8. Inicjatywa lokalna.

Możliwa jest realizacja zadań w oparciu o Art. 19b ustawy i na podstawie Uchwały Nr XVII/155/2012 Rady Gminy Gietrzwałd z dnia 23.02.2012r. w sprawie określenia trybu i szczegółowych kryteriów oceny wniosków o realizację zadania publicznego
w ramach inicjatywy lokalnej.


9. Pomoc w pozyskiwaniu środków z innych źródeł:

    1. rekomendacje projektów – w celu ułatwienia pozyskiwania przez organizacje pozarządowe środków finansowych, wójt może rekomendować składany projekt do instytucji grantodawczej. Aby otrzymać rekomendację należy wystąpić
      z pismem do wójta wraz z wnioskiem grantowym i projektem rekomendacji.

    2. obejmowanie patronatem – wójt może objąć patronatem niefinansowym inicjatywę realizowaną przez organizację pozarządową. Aby uzyskać patronat należy wystąpić z pismem do wójta wraz z opisem inicjatywy;

    3. partnerstwo – gmina może być partnerem w projektach kierowanych przez organizacje pozarządowe lub podmioty do funduszy europejskich (lub innych),
      a co za tym idzie może partycypować w kosztach ich realizacji. Organizacja pozarządowa lub podmiot zainteresowany realizacją projektu w partnerstwie
      z samorządem gminnym w porozumieniu z Zespołem do opracowywania
      i wdrażania wspólnych projektów przygotowuje fiszkę projektową, która zostaje przedstawiona wójtowi celem podjęcia decyzji o przystąpieniu do partnerstwa.
      W przypadku akceptacji, zespół do opracowywania i wdrażania wspólnych projektów - sporządza wniosek i składa go do odpowiedniego podmiotu. Samorząd gminy może z własnej inicjatywy zapraszać organizacje pozarządowe
      i podmioty jako partnerów do projektów składanych przez siebie do funduszy europejskich (lub innych);

    4. udzielanie pomocy w zakresie pozyskiwania środków finansowych z innych źródeł poprzez informowanie podmiotów programu o możliwości pozyskiwania takich środków, udzielanie pomocy na wniosek zainteresowanego podmiotu w zakresie wypełniania wniosków, w tym organizowanie szkoleń i spotkań informacyjnych.

    5. wójt podejmując decyzję o udzieleniu rekomendacji, objęciu patronatem lub podjęciu partnerstwa będzie kierował się w szczególności takimi kryteriami jak: zgodność projektu z polityką gminy, cel skierowany na potrzeby mieszkańców gminy, efektywność projektu, zasadność podjęcia danego projektu, współpraca
      z organizacjami, podmiotami lub instytucjami z terenu gminy jeśli
      o rekomendację występuje podmiot nie posiadający siedziby na terenie gminy, dotychczasowe doświadczenie we współpracy z gminą.


10. Zawiązywanie partnerstw lokalnych i projektowych.


Rozdział VII
Sposób oceny realizacji programu


§15. Realizacja programu jest poddana ewaluacji mającej na celu ocenę jego wykonania. W celu monitorowania realizacji programu ustala się następujące wskaźniki ewaluacji:

  1. Środki przeznaczone na realizację programu: wysokość udzielonych dotacji przez gminę i wysokość środków własnych organizacji pozarządowych
    w poszczególnych latach realizacji programu.

  2. Środki finansowe przeznaczone na realizację poszczególnych zadań: wysokość dotacji i wysokość środków własnych.

  3. Liczba złożonych ofert.

  4. Liczba organizacji pozarządowych składających oferty.

  5. Liczba umów zawartych na realizację zadania publicznego

  6. Liczba organizacji pozarządowych realizujących zadania.

  7. Procentowy udział dofinansowanego wkładu własnego w stosunku do kwoty pozyskanych środków zewnętrznych.

  8. Liczba umów wieloletnich.

  9. Liczba dokumentów strategicznych zawierających zapisy o współpracy gminy
    i organizacji pozarządowych.

  10. Liczba przeprowadzonych konsultacji społecznych z organizacjami pozarządowymi.

  11. Liczba utworzonych stałych i doraźnych zespołów opiniodawczo-doradczych
    w zakresie opracowywania i realizacji polityk publicznych.

  12. Liczba organizacji pozarządowych, biorących udział w tworzeniu dokumentów na każdym etapie.

  13. Liczba inicjatyw zrealizowanych przez grupy nieformalne.

  14. Liczba wypracowanych standardów realizacji zadań publicznych
    z wykorzystaniem istniejącej infrastruktury gminnej.

  15. Liczba przeszkolonych członków komisji konkursowych.

  16. Liczba szkoleń, liczba organizacji pozarządowych uczestniczących
    w szkoleniach.

  17. Liczba godzin udzielonego doradztwa, liczba członków organizacji pozarządowych uczestniczących w szkoleniach.

  18. Liczba przeprowadzonych działań wspierających wzmocnienie kompetencji liderów organizacji pozarządowych.

  19. Liczba wyróżnionych osób, liczba form wyróżnień członków organizacji pozarządowych za działania na rzecz społeczności lokalnych.

  20. Liczba działań promujących organizacje pozarządowe oraz ich działania.

  21. Liczba udzielonych pożyczek i ich wysokość.


§16. Bieżącym monitoringiem współpracy zajmuje się pełnomocnik współdziałając
z Zespołem Doradczo – Opiniującym lub Gminną Radą DPP.


§17. Wyniki oceny realizacji programu zostaną przedstawione w sprawozdaniach rocznych z realizacji programu, oraz sprawozdaniu z realizacji rocznego programu współpracy które wójt przedstawia radzie najpóźniej do 30 kwietnia każdego roku obowiązywania programu oraz w sprawozdaniu końcowym.

Rozdział X

Sposób tworzenia programu oraz przebieg konsultacji


§18. 1. Program został opracowany z inicjatywy wójta w trakcie prac zespołu roboczego.

  1. Harmonogram prac nad przygotowaniem programu:

  1. opracowanie projektu programu,

  2. skierowanie projektu programu do konsultacji,

  3. rozpatrzenie złożonych opinii i uwag do projektu,

  4. przedłożenie projektu programu wójtowi i skierowanie pod obrady rady.


3. Konsultacje programu odbyły się zgodnie z trybem określonym w Zarządzeniu Nr 58/2015 Wójta Gminy Gietrzwałd z dnia 28 maja 2015 r. poprzez:

  1. zamieszczenie projektu programu na stronie internetowej Gminy Gietrzwałd,
    w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy w Gietrzwałdzie wraz z informacją o możliwości zgłaszania uwag do projektu uchwały,

  2. przekazanie do zaopiniowania projektu dokumentu organizacjom pozarządowym, w tym za pomocą poczty elektronicznej,

  3. zorganizowanie zebrania z przedstawicielami organizacji pozarządowych działających na terenie Gminy Gietrzwałd w dniu 12 czerwca 2015 roku.


Rozdział XI

Postanowienia końcowe


§ 19. Program ma charakter otwarty. Zakłada możliwość uwzględniania nowych form współpracy oraz ogłaszania konkursów związanych z zadaniami nieokreślonymi
w niniejszym programie.