• Kierownik:
    Dorota Grzeszczuk - pokój nr.7, telefon : 89 524 19 18
  • Siedziba:
    Urząd Gminy w Gietrzwałdzie,
    ul. Olsztyńska 2,
    11-036 Gietrzwałd

 

Zadania Referatu Rozwoju Gospodarczego:

1. Strategia (kreowanie i monitorowanie) rozwoju gminy:

  1. prowadzenie Punktu Obsługi Przedsiębiorcy;
  2. prowadzenie na portalu gminy podstrony internetowej dla inwestorów i przedsiębiorców;
  3. przygotowywanie i promocja ofert sprzedaży nieruchomości;
  4. przygotowywanie projektów programów gospodarczych, programów zachęt dla inwestorów oraz procedur obsługi inwestorów i ich rozpowszechnianie;
  5. koordynowanie i udział w imprezach promujących Gminę w zakresie rozwoju przedsiębiorczości (m.in. targi i wystawy);
  6. opiniowanie dokumentów programowych tworzonych na poziomie krajowym lub regionalnym pod kątem zapewnienia możliwości realizacji przez gminę działań rozwojowych;
  7. opracowanie (wraz z Referatem Rozwoju Społecznego) materiałów analitycznych dotyczących poszczególnych dziedzin funkcjonowania gminy.

2. Planowanie i zagospodarowanie przestrzenne:

  1. prowadzenie procedur związanych z wykonywaniem i aktualizowaniem „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego”;
  2. opracowywanie oraz prowadzenie procedur związanych z miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego na terenie Gminy;
  3. prowadzenie rejestru planów miejscowych oraz rejestru wniosków o ich sporządzenie i zmianę;
  4. wydawanie zaświadczeń o zgodności zamierzonej zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części, z ustaleniami obowiązującego planu miejscowego;
  5. wydawanie zaświadczeń o zgodności budowy z ustaleniami planu miejscowego lub decyzji o warunkach zabudowy w przypadku legalizacji;
  6. wydawanie decyzji w sprawie poboru jednorazowej opłaty wynikającej ze wzrostu wartości nieruchomości, w związku z uchwaleniem lub zmianą miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, poprzedzonych przeprowadzeniem postępowania wyjaśniającego;
  7. rozpatrywanie roszczeń wynikających z tytułu obniżenia wartości nieruchomości w związku z uchwaleniem bądź zmianą miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego;
  8. wydawanie decyzji o ustaleniu wysokości opłaty adiacenckiej z tytułu wzrostu wartości nieruchomości spowodowanej budową urządzeń infrastruktury technicznej oraz z tytułu podziału nieruchomości;
  9. sporządzanie wypisów i wyrysów z obowiązujących planów miejscowych i studium;
  10. prowadzenie procedur i wydawanie decyzji o warunkach zabudowy oraz zagospodarowania terenu na obszarach nie objętych planami miejscowymi, w tym:
    1. decyzji o warunkach zabudowy,
    2. decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego,
    3. decyzji o zmianie sposobu użytkowania;
  11. prowadzenie rejestrów wydawanych decyzji i sporządzanie bieżących rejestrów i sprawozdań w zakresie terminowości prowadzonych procesów;
  12. prowadzenie rejestru wydawanych decyzji administracyjnych i sporządzanie bieżących sprawozdań do Wojewody, z zakresu terminowości prowadzonych procedur dotyczących decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;
  13. prowadzenie rejestru wydanych przez Starostwo Powiatowe pozwoleń na budowę;
  14. prowadzenie rejestru pozwoleń na użytkowanie;
  15. organizacja pracy Gminnej Komisji Urbanistyczno-Architektonicznej w Gietrzwałdzie;
  16. współdziałanie w zakresie planowania i zagospodarowania przestrzennego z organami administracji publicznej. 

3. Ochrona środowiska:

  1. prowadzenie postępowania związanego z opracowywaniem gminnego programu ochrony środowiska;
  2. opracowywanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach;
  3. wydawanie i prowadzenie rejestru decyzji o udzieleniu zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych;
  4. prowadzenie publicznie dostępnego wykazu danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie, zgodnie z właściwością wykonywanych zadań;
  5. rozpatrywanie skarg w zakresie negatywnego oddziaływania na środowisko podmiotów korzystających ze środowiska, w zakresie właściwości referatu;
  6. prowadzenie rejestru deklaracji dotyczących źródeł ciepła i źródeł spalania paliw;
  7. prowadzenie spraw związanych z Gminnym Programem Opieki Nad Zwierzętami Bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt;
  8. prowadzenie spraw związanych z zakupem i dystrybucją karmy dla kotów wolnożyjących;
  9. wydawanie decyzji o czasowym odbiorze zwierząt zgodnie z ustawą o ochronie zwierząt;
  10. wydawanie i prowadzenie rejestru decyzji o udzielenie zezwolenia na utrzymywanie psa rasy agresywnej/prowadzenie hodowli psów rasy agresywnej.

4. Ochrona przyrody:

  1. przygotowywanie projektów uchwał w zakresie ustanowienia albo zniesienia pomnika przyrody, stanowiska dokumentacyjnego, użytku ekologicznego lub zespołu przyrodniczo –krajobrazowego;
  2. prowadzenie postępowań związanych z przygotowaniem inwentaryzacji przyrodniczych, analiz i innych dokumentów związanych z ochroną przyrody na terenie Gminy;
  3. wydawanie zezwoleń na usunięcie drzew i krzewów z terenów nieruchomości;
  4. przygotowanie i składanie wniosków o zezwolenie na usunięcie drzew i krzewów z nieruchomości gminnych; 
  5. ustalanie i odraczanie opłat za usuwanie drzew oraz wymierzanie kar pieniężnych za samowolne usunięcie drzew i krzewów;
  6. opracowywanie opinii w sprawie uznania lasu za chroniony;
  7. wykładanie planów urządzania lasów osób fizycznych do publicznego wglądu oraz przechowywanie i udostępnianie do wglądu tych planów.

5. Geologia:

  1. uzgadnianie koncesji na wydobywanie kopalin w drodze postanowienia;
  2. przyjmowanie zgłoszeń o zamiarze przystąpienia do wykonania prac geologicznych przez wykonawcę tych prac;
  3. żądanie nieodpłatnego udostępnienia informacji uzyskanych w wyniku prowadzenia prac geologicznych;
  4. opiniowanie planu ruchu zakładu górniczego;
  5. wyrażanie zgody na zwolnienie z obowiązku wykonania oceny wpływu działalności geologicznej na środowisko;
  6. uzgadnianie projektów rekultywacji terenów poeksploatacyjnych.

6. Ochrony dóbr kultury:

  1. prowadzenie gminnej ewidencji zabytków;
  2. prowadzenie postępowań związanych z przygotowaniem gminnego programu opieki nad zabytkami;
  3. przygotowywanie sprawozdań z realizacji gminnego programu opieki nad zabytkami;
  4. współpraca z wojewódzkim konserwatorem zabytków w zakresie dotyczącym zabezpieczenia i użytkowania obiektów zabytkowych.

7. Gospodarka nieruchomościami:

  1. przygotowywanie nieruchomości do sprzedaży/dzierżawy;
  2. przygotowywanie opinii w formie postanowienia, o zgodności podziału nieruchomości z ustaleniami planu miejscowego;
  3. wydawanie decyzji zatwierdzających podział nieruchomości;
  4. prowadzenie spraw dotyczących rozgraniczania nieruchomości;
  5. prowadzenie spraw związanych z zamianą nieruchomości;
  6. prowadzenie spraw związanych z nabywaniem nieruchomości oraz komunalizacją mienia Skarbu Państwa;
  7. wydawanie zaświadczeń o przeznaczeniu nieruchomości w planie zagospodarowania przestrzennego;
  8. wydawanie decyzji o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności;
  9. prowadzenie ewidencji gruntów komunalnych i uzgadnianie jej z ewidencją gruntów prowadzoną przez Starostwo Powiatowe;
  10. wykonywanie prawa pierwokupu nieruchomości;
  11. prowadzenie spraw z zakresu łowiectwa (szkody spowodowane przez zwierzęta dzikie w uprawach i płodach rolnych);
  12. prowadzenie spraw z zakresu szkód spowodowanych niekorzystnymi zjawiskami atmosferycznymi, prowadzenie spraw z zakresu ustawy o rewitalizacji;
  13. prowadzenie ewidencji numeracji porządkowej nieruchomości i oznaczeń budynków w formie mapy oraz nazw ulic na mapie ewidencyjnej;
  14. prowadzenie spraw związanych z nadawaniem nazw ulic;
  15. prowadzenie spraw związanych z okazywaniem granic nieruchomości komunalnych;
  16. prowadzenie spraw związanych z geodezyjną obsługą w zakresie inwentaryzacji budynków i obiektów komunalnych (rozbiórka, budowa, rozbudowa budynków i obiektów komunalnych);
  17. prowadzenie ewidencji mienia komunalnego;
  18. opracowywanie wieloletnich programów gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy.

8. Turystyka:

  1. prowadzenie spraw z zakresu kąpielisk i miejsc wykorzystywanych do kąpieli na zasadach określonych w ustawie prawo wodne;
  2. prowadzenie gminnej ewidencji obiektów turystycznych na podstawie ustawy o usługach turystycznych, rozwijanie produktów turystycznych;
  3. wydawanie zaświadczeń o wpisie obiektu do gminnej ewidencji obiektów turystycznych;
  4. opracowywanie i wdrażanie projektów z zakresu rozwoju turystyki w Gminie;
  5. współpraca z podmiotami z branży turystycznej oraz z innymi instytucjami działającymi w branży turystycznej;
  6. współpraca z sąsiednimi samorządami i powiatem olsztyńskim w celu rozwoju wspólnych produktów turystycznych i oferty;
  7. koordynowanie i udział w imprezach promujących Gminę w zakresie turystyki (m.in. targi, wystawy);
  8. przygotowywanie oferty turystycznej Gminy;
  9. prowadzenie bazy danych o Gminie w zakresie turystyki, w tym współpraca w tworzeniu informacji turystycznej;
  10. współpraca z instytucjami kultury, informacją turystyczną, indywidualnymi twórcami oraz przedsiębiorcami.

9. Transport publiczny:

  1. koordynacja działań związanych z funkcjonowanie transportu publicznego w gminie;
  2. prowadzenie spraw związanych z ubieganiem się o dopłatę ze środków Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej;
  3. prowadzenie spraw związanych z uzyskaniem rekompensaty w części stanowiącej zwrot utraconych przychodów z tytułu stosowania przez operatora ustawowych uprawnień do ulgowych przejazdów w publicznym transporcie zbiorowym;
  4. prowadzenie sprawozdawczości w zakresie transportu publicznego w gminie;
  5. udział w negocjacjach warunków umowy w celu wyboru operatora usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego na liniach autobusowych, których organizatorem jest gmina Gietrzwałd;
  6. wydawanie i prowadzenie rejestru zaświadczeń na wykonywanie transportu zbiorowego w gminie;
  7. przygotowywanie projektów uchwał związanych z funkcjonowaniem transportu publicznego
    w gminie, w tym m.in.:
    1. w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych oraz warunków i zasad korzystania
      z przystanków komunikacyjnych, których właścicielem lub zarządzającym jest gmina Gietrzwałd,
    2. w sprawie ustalenia opłat za usługi przewozowe wykonywane gminnym transportem zbiorowym,
    3. w sprawie ustanowienia uprawnień do zwolnień i ulg za przejazdy wykonywane gminnym transportem zbiorowym, którego organizatorem jest gmina Gietrzwałd,
    4. w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie umów o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego na liniach komunikacyjnych, dla których gmina jest organizatorem publicznego transportu zbiorowego;
  8. prowadzenie spraw związanych z zawieraniem porozumień i umów dotyczących transportu publicznego z innymi samorządami i instytucjami.

10. Zadania ogólne:

  1. prowadzenie spraw związanych z członkostwem Gminy w stowarzyszeniach i związkach gmin m.in. Warmińskim Związkiem Gmin oraz Związkiem Gmin Warmińsko-Mazurskich – dotyczące zakresu działania referatu;
  2. współpraca z mediami lokalnymi, regionalnymi i ogólnopolskimi w zakresie działalności referatu;
  3. współpraca z innymi referatami w pozyskiwaniu i rozliczaniu środków zewnętrznych (krajowych i z budżetu UE) na projekty w zakresie właściwości referatu;
  4. udział w pracach komisji przetargowych w postępowaniach o udzielenie zamówień publicznych;
  5. udział w ustalaniu wartości i opisu przedmiotu zamówienia w zakresie właściwości referatu;
  6. dysponowanie środkami finansowymi do wysokości planu finansowego (informowanie z wyprzedzeniem Wójta o wyczerpaniu środków finansowych i konieczności zwiększenia ich w planie finansowym, w tym stała współpraca ze Skarbnikiem w zakresie wykonywania budżetu);
  7. przygotowywanie i przekazywanie informacji w zakresie wykonywanych czynności do umieszczenia na stronach internetowych prowadzonych przez Urząd.

  

  • Telefon kontaktowy:
    (89) 524-19-18
  • Godziny urzędowania:
    poniedziałek: 8:00-16:00
    wtorek-piątek: 7:00-15:00