• Kierownik:
    Krystyna Dzikowska - pokój nr.4, telefon : 89 524 19 04
  • Siedziba:
    Urząd Gminy w Gietrzwałdzie, 
    ul. Olsztyńska 2,
    11-036 Gietrzwałd 

 

Zadania Referatu Podatków i Opłat, w szczególności:

  1. Realizowanie wszystkich spraw wynikających z funkcji organu podatkowego, a w szczególności:
    1. ustalanie w drodze decyzji wymiaru podatków: od nieruchomości, leśnego, rolnego, od środków transportowych i opłaty od posiadania psów, łącznego zobowiązania pieniężnego;
    2. udzielanie ulg podatkowych, umorzeń, odroczenia terminów płatności, rozkładanie na raty należności podatkowych;
    3. prowadzenie egzekucji administracyjnej i sądowej w zakresie należności podatków i opłat lokalnych;
    4. prowadzenie postępowań zabezpieczających podatki i inne należności hipoteką na nieruchomościach, zastaw skarbowy na ruchomościach oraz zbywalnych prawach majątkowych;
    5. umarzanie, odraczanie, rozkładanie na raty podatków pobieranych przez Urząd Skarbowy, będących dochodami Gminy;
    6. prowadzenie w pełnym zakresie spraw dotyczących udzielania pomocy publicznej;
    7. wydawanie zaświadczeń o niezaleganiu lub stwierdzające stan zaległości;
    8. wydawanie zezwoleń na wykreślenie hipotek;
    9. naliczanie odsetek za zwłokę oraz opłaty prolongacyjnej w prawidłowej wysokości;
    10. prowadzenie kontroli podatkowych;
    11. wydawanie zaświadczeń potwierdzających płatników podatku rolnego oraz od nieruchomości;
    12. sporządzanie pisemnych interpretacji w indywidualnych sprawach podatków, w zakresie przepisów prawa podatkowego, regulowanych ustawą o podatkach i opłatach lokalnych, ustawą o podatku rolnym, leśnym i ustawą o opłacie skarbowej;
    13. sporządzanie spisu uprawnionych do udziału w wyborach do izby rolniczej;
    14. naliczanie wysokości zwrotu podatku akcyzowego;
    15. prowadzenie postępowań i wydawanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych;
    16. prowadzenie spraw związanych z realizacją nieodpłatnej pracy wykonywanej przez skazanych skierowanych przez sąd.
  2. Prowadzenie spraw z zakresu gospodarki odpadami i gospodarki komunalnej w zakresie czynszów i opłat, a w szczególności:
    1. przyjmowanie deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, korekt deklaracji w przypadku zmiany danych, będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty z tego tytułu;
    2. wydawanie decyzji określających wysokość opłaty lub zaległości z tytułu opłaty za odpady;
    3. prowadzenie rejestru odpisów decyzji zezwalających na prowadzenie odzyskiwania, unieszkodliwiania, zbierania lub transportu odpadów wydawanych przez Starostwo Powiatowe w Olsztynie;
    4. prowadzenie w księgach rachunkowych prawidłowej ewidencji przypisów, odpisów, wpłat, zwrotów i zaliczeń nadpłat z tytułu opłaty za lokale mieszkalne i pomieszczenia gospodarcze;
    5. księgowanie opłat za lokale mieszkalne i pomieszczenia gospodarcze, analiza dokonanych wpłat;
    6. terminowe podejmowanie czynności zmierzających do zastosowania środków egzekucyjnych takich jak upomnienia i tytuły wykonawcze;
    7. prawidłową ewidencję przypisów, odpisów, wpłat, zwrotów i zaliczeń nadpłat z tytułu opłat;
    8. nadzorowanie działalności Cmentarzy Komunalnych, koordynacja prac związanych z zakładaniem, rozszerzaniem i zamykaniem cmentarzy komunalnych oraz współpraca z innymi służbami zajmującymi się utrzymywaniem cmentarzy komunalnych, grobów, miejsc pamięci narodowej i pomników;
    9. prowadzenie spraw związanych z umowami najmu lokali komunalnych i socjalnych, pomieszczeń gospodarczych i użytkowych wraz z przygotowywaniem projektów uchwał w sprawie stawek czynszu regulowanego, socjalnego oraz innych opłat za wynajem lokali niemieszkalnych oraz ich aktualizacja;
    10. wystawianie wezwań oraz wezwań przedsądowych do zapłaty za lokale mieszkalne i pomieszczenia gospodarcze, kompletowanie dokumentacji i kierowanie spraw do wszczęcia egzekucji sądowej.
  3. Do zadań kierownika referatu należy w szczególności:
    1. przygotowywanie uchwał w zakresie prowadzonych spraw;
    2. nadzór nad realizacją uchwał;
    3. nadzór nad terminową realizacją zadań przez pracowników referatu;
    4. nadzór nad terminowym prowadzeniem postępowania egzekucyjnego (upomnienia, tytuły wykonawcze);
    5. dbałość o dochody z tytułu podatków i opłat lokalnych;
    6. sporządzanie sprawozdawczości i informacji z zakresu prowadzonych spraw;
    7. nadzór nad terminowym i rzetelnym sporządzaniem sprawozdań;
    8. załatwianie korespondencji związanej z realizacją przydzielonych zadań;
    9. prowadzenie spraw gminy jako udziałowca ZGOK Sp. z o.o. w Olsztynie:
      1. zastępowanie wójta w zgromadzeniach ZGOK Sp. z o.o. w Olsztynie,
      2. rozliczanie dostaw odpadów do ZGOK Sp. z o.o. w Olsztynie,
      3. współdziałanie ze ZGOK Sp. z o.o. w Olsztynie;
    10. organizacja przetargów i nadzór nad prawidłowym świadczeniem usługi przez wyłonione w przetargu podmioty świadczące usługi w zakresie odbioru odpadów komunalnych z terenu gminy;
    11. wykonywanie funkcji zwierzchnika służbowego wobec pracowników bezpośrednio podległych.

 

  • Godziny urzędowania:
    poniedziałek 8.00-16.00 wtorek-piątek 7.00-15.00