UCHWAŁA Nr XX/195/2016

RADY GMINY GIETRZWAŁD

z dnia 13 września 2016r.

w sprawie przyjęcia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Gietrzwałd

Na podstawie art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości
i porządku w gminach
(t.j. Dz. U. z 2016r., poz. 250), w związku z art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 446), po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Olsztynie, Rada Gminy Gietrzwałd uchwala, co następuje:

  § 1. Uchwala się Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Gietrzwałd,
w brzmieniu stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2. Traci moc uchwała Nr XXX/290/2012 Rady Gminy Gietrzwałd z dnia 07 marca 2013 r.
w sprawie przyjęcia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Gietrzwałd zmieniona następnie uchwałą Nr XXXVI/369/2013r. z dnia 03.10.2013r.

§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Gietrzwałd.

§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego.

Załącznik do uchwały Nr XX/195/2016
Rady Gminy Gietrzwałd

z dnia 13 września 2016 r


Rozdział 1

Postanowienia ogólne 


§ 1. Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Gietrzwałd.


§ 2.1 Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:

1) ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 250);

2) przedsiębiorstwie wywozowym – należy przez to rozumieć podmiot uprawniony, wyłoniony zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych, z którym gmina ma zawartą umowę na zorganizowany odbiór odpadów komunalnych;

3) podmiotach uprawnionych - należy przez to rozumieć przedsiębiorstwa będące gminnymi jednostkami organizacyjnymi lub podmiotami, które uzyskały wpis do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych lub posiadającymi wydane przez wójta, ważne zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie:

a) opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych, 

b) ochrony przed bezdomnymi zwierzętami,

c) prowadzenia schronisk dla bezdomnych zwierząt, a także grzebowisk i spalarni zwłok zwierzęcych i ich części.

4) zabudowie wielorodzinnej – należy przez to rozumieć zabudowę budynkami wielolokalowymi stanowiącymi osiedla mieszkaniowe;

5) zabudowie jednorodzinnej – należy przez to rozumieć budynki wolnostojące mieszczące do kilku lokali mieszkalnych:

6) zabudowie kolonijnej - należy przez to rozumieć budynki wolnostojące położone w znacznej odległości poza zwartą zabudową wsi, do których prowadzące drogi gruntowe pozwalają dojechać pojazdem odbierającym odpady o tonażu nie przekraczającym 3,5 t;

7) zabudowie rekreacji indywidualnej – należy przez to rozumieć domki rekreacyjne służące wypoczynkowi indywidualnego użytkownika, nie mające charakteru komercyjnego (usługowego);

8) Gminnym Systemie Odbioru Odpadów (GSOO) – system odbioru i zagospodarowania zmieszanych i wyselekcjonowanych odpadów komunalnych z terenu Gminy Gietrzwałd;

9) selektywnej zbiórce odpadów „u źródła” – należy przez to rozumieć indywidualną segregację odpadów z podziałem na tworzywa sztuczne, papier i tekturę, szkło oraz odpady biodegradowalne; zbiórka prowadzona jest w specjalnie oznakowanych workach lub pojemnikach na terenie nieruchomości;


Rozdział 2

Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości

§ 3.1. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie na ich terenie czystości i porządku poprzez:

1) zebranie powstałych na terenie nieruchomości odpadów do pojemników służących do ich gromadzenia;

2) zapewnienie podmiotowi uprawnionemu odbierającemu odpady komunalne, w tym również odpady zbierane selektywnie lub opróżniającemu zbiorniki bezodpływowe dostęp do pojemników, kontenerów i zbiorników zgodnie z harmonogramem odbiorów, w sposób nie stwarzający zagrożenia dla osób trzecich i ich mienia;

3) usuwanie zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzęta domowe na terenach użytku publicznego;

2. Właściciele nieruchomości obowiązani są do prowadzenia selektywnego zbierania,

a odbierający odpady do selektywnego odbierania następujących rodzajów odpadów:

1) papieru i tektury,

2) metali,

3) tworzyw sztucznych,

4) opakowań wielomateriałowych,

5) szkła,

6) odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, w tym odpadów opakowaniowych ulegających biodegradacji,

7) odpadów zielonych,

8) przeterminowanych leków i chemikaliów,

9) zużytych baterii i akumulatorów,

10) zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego,

11) mebli i innych odpadów wielkogabarytowych,

12) odpadów budowlanych i rozbiórkowych,

13) zużytych opon.

3. W przypadku stwierdzenia przez przedsiębiorstwo wywozowe mieszania odpadów zebranych selektywnie lub zanieczyszczenia ich innymi odpadami komunalnymi, będą one traktowane jako niesegregowane odpady komunalne.

4. Właściciele nieruchomości w celu wypełnienia obowiązku określonego w ust. 2 mogą korzystać z PSZOK, a także z lokalnych punktów odbioru selektywnego odpadów.


§4.1. Właściciele nieruchomości mają obowiązek, bez zbędnej zwłoki, uprzątnięcie błota, śniegu, lodu oraz innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego oraz z chodników położonych wzdłuż nieruchomości, przy czym za chodnik taki uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącą do ruchu pieszego położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości.

2. Uprzątnięcie błota, śniegu, lodu oraz innych zanieczyszczeń polega na usunięciu ich w miejsca niepowodujące zakłóceń w ruchu pieszym i pojazdów, umożliwiając ich zebranie przez gminę lub zarządcę drogi.

 

§ 5.1. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami może odbywać się wyłącznie pod warunkiem, że powstające ścieki będą odprowadzane do kanalizacji sanitarnej lub zbiornika bezodpływowego.

2. Naprawa pojazdów samochodowych związana z bieżącą eksploatacją na terenie nieruchomości jest dozwolona, pod warunkiem, że nie spowoduje to zanieczyszczenia wód lub gleby. Powstałe odpady powinny być gromadzone i usuwane zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Rozdział 3 

Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów

komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunki rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym

§ 6.1. Właściciel nieruchomości zapewnia wyposażenie jej w pojemniki do gromadzenia odpadów komunalnych.

 

2. Pojemniki przewidziane do zbierania odpadów na terenie gminy to:

 

1) kosze uliczne o pojemności od 10 l

2) pojemniki na odpady zmieszane o pojemności 120 l i 1100 l;

3) pojemniki i worki na odpady biodegradowalne oraz zielone;

4) pojemniki na wyselekcjonowany popiół o pojemności od 110 l;

5) pojemniki o pojemności od 110l oraz oznakowane worki przeznaczone do selektywnej zbiórki opakowań ze szkła, tworzyw sztucznych, metali, papieru i tektury, opakowań wielomateriałowych; 

6) pojemniki przeznaczone na odpady budowlano-remontowe i rozbiórkowe;

7) pojemniki przeznaczone na przeterminowane lekarstwa; 

8) pojemniki na zużyte baterie i akumulatory;

9) pojemniki na chemikalia.


3. Z terenu nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy odbierane są w każdej ilości:

1) zmieszane odpady komunalne;

2) zebrane selektywnie odpady suche (papier i tektura, metale, tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe);

3) szkło (butelki i słoiki);

4) zielone;

5) popiół i żużel;

6) meble i inne odpady wielkogabarytowe, w tym duży zużyty sprzęt elektryczny
i elektroniczny.


4. Odpady, o których mowa w ust. 3, pkt od 2 do 6 zebrane na terenie nieruchomości niezgodnie z zasadami określonymi w Regulaminie, będą traktowane jako odpady zmieszane.

 

5. Właściciele domków letniskowych lub innych nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe zobowiązani są dostosować liczbę i pojemność pojemników do gromadzenia odpadów do miesięcznego odbioru; w przypadku braku dojazdu do nieruchomości przez przedsiębiorstwo wywozowe i/lub ustawienia w pobliżu nieruchomości, w miejscach ogólnie dostępnych gminnych pojemników zbiorczych o pojemności 1100 l, odpady należy gromadzić w tych pojemnikach.

 

6. Prowadzący działalność gospodarczą, kierujący instytucjami oświaty, zdrowia, kultury, zobowiązani są dostosować pojemność pojemników do swych indywidualnych potrzeb,
a w szczególności uwzględniając następujące normatywy dostosowane do dwutygodniowego cyklu odbioru:

 

1) dla szkół wszelkiego typu - 3 l na każdego ucznia i pracownika,

 

2) dla żłobków i przedszkoli - 3 l na każde dziecko i pracownika,

 

3) dla lokali handlowych - 50 l na każde 10 m2 pow. całkowitej, jednak co najmniej jeden pojemnik o pojemności 120 l na lokal,

 

4) dla punktów handlowych poza lokalem - 50 l na każdego zatrudnionego, jednak co najmniej jeden pojemnik o pojemności 120 l na każdy punkt,

 

5) dla lokali gastronomicznych - 20 l na jedno miejsce konsumpcyjne, dotyczy to także miejsc w tzw. ogródkach zlokalizowanych na zewnątrz lokalu;

 

6) dla ulicznych punktów szybkiej konsumpcji – co najmniej jeden pojemnik o pojemności 120l;

 

7) dla zakładów rzemieślniczych, usługowych i produkcyjnych w odniesieniu do pomieszczeń biurowych i socjalnych - pojemnik o pojemności 120 l na każdych 10 pracowników;

 

8) dla domów opieki, internatów, hoteli, pensjonatów, gospodarstw agroturystycznych itp. – 20 l na jedno łóżko;

 

9) dla ogródków działkowych 20 l na każdą działkę w okresie od 1 marca do 31 października każdego roku, i 5 l poza tym okresem;

 

10) w przypadku lokali handlowych i gastronomicznych, dla zapewnienia czystości wymagane jest również ustawienie na zewnątrz, poza lokalem, co najmniej jednego pojemnika 120 l na odpady.

 

7. Wywóz wyselekcjonowanego popiołu zgromadzonego w osobnym pojemniku, odbywać się będzie na pisemny wniosek właściciela nieruchomości. Popiół zmieszany z innymi odpadami w osobnym pojemniku będzie traktowany jako odpad zmieszany.

8. Odpady komunalne, zbierane w sposób selektywny, należy gromadzić w następujący sposób:

 

1) odpady biodegradowalne – dopuszcza się kompostowanie ich w przydomowych kompostownikach lub należy gromadzić je worku lub pojemniku
w ramach selektywnej zbiórki „u źródła”;

 

2) odpady zielone - dopuszcza się kompostowanie ich w przydomowych kompostownikach lub przekazywanie do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych;

 

3) odpady ze szkła, tworzyw sztucznych, papieru i tektury należy gromadzić zgodnie
z zasadami systemu selektywnej zbiórki „u źródła”;

 

4) odpady wielkogabarytowe nie wymagające specjalnych urządzeń do zbierania, należy wystawiać w dniu wywozu przy wejściu na nieruchomość lub w miejscu wyznaczonym do tego celu przez zarządcę nieruchomości;

 

5) odpady niebezpieczne – zabrania się mieszać wraz z innymi odpadami komunalnymi; należy przekazać je do pojemników znajdujących się w punkcie selektywnego zbierania odpadów komunalnych lub w innych miejscach wyznaczonych na terenie gminy;

6) odpady budowlano-remontowe i rozbiórkowe należy przekazać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych lub gromadzić w pojemnikach do tego przeznaczonych znajdujących się na terenie nieruchomości lub w miejscu wyznaczonym przez zarządcę nieruchomości;

 

7) metal należy przekazać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych;

 

8) opakowania wielomateriałowe należy przekazać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych;

 

9) zużyte opony należy przekazać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych lub pozostawić w serwisie samochodowym przy wymianie ogumienia;

 

10) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny należy wystawiać przy wejściu na nieruchomość lub w miejscu wyznaczonym do tego celu przez zarządcę nieruchomości, przekazać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych lub należy dostarczyć do punktów zbierających zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny pochodzący z gospodarstw domowych zgodnie z ustawą z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym tzn. w przypadku zakupu nowego sprzętu można oddać zużyty sprzęt tego samego rodzaju sprzedawcy w sklepie lub hurtowni;

 

11) wyselekcjonowany popiół należy gromadzić luzem w oddzielnym pojemniku.

 

 § 7. 1 Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych w miejscach i na drogach publicznych:

 

1) miejsca publiczne takie jak: drogi publiczne, ciągi spacerowe, ciągi handlowo–usługowe, przystanki komunikacji, parki itp. są przez właścicieli nieruchomości lub przedsiębiorców użytkujących tereny komunikacji publicznej obowiązkowo wyposażone w zamocowane na stałe kosze uliczne, zgodnie z następującymi zasadami:

a) odległość pomiędzy koszami rozstawionymi przy chodnikach, ciągach spacerowych
i w parkach nie powinna przekraczać 250 m;

 

b) na przystankach komunikacji kosze należy lokalizować przy wiacie, a jeśli jej nie ma -
to w sąsiedztwie oznaczenia przystanku;

 

c) na peronach odległość pomiędzy koszami nie może przekraczać 50 m;

 

d) wielkość koszy ulicznych została określona w § 6, ust. 2 pkt 1 regulaminu;

 

§ 8. 1 Zasady rozmieszczania pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów:

  1. właściciele nieruchomości obowiązani są udostępnić pojemniki przeznaczone do

zbierania odpadów komunalnych, worki i pojemniki z wyselekcjonowanymi odpadami zgodnie z zasadami systemu selektywnej zbiórki „u źródła” oraz pojemniki
z wyselekcjonowanym popiołem
, na czas odbierania tych odpadów, na zewnątrz ogrodzenia posesji lub altankach wyposażonych w drzwiczki zewnętrzne przylegające bezpośrednio do chodnika lub ulicy;

2) właściciel nieruchomości ma obowiązek utrzymywania pojemników na odpady
w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym;

 

3) wyselekcjonowane odpady wielkogabarytowe oraz zużyty sprzęt elektryczny
i elektroniczny należy wystawić w terminie przewidzianym harmonogramem przed wejściem na teren nieruchomości w zabudowie jednorodzinnej lub w miejscu wyznaczonym do tego celu przez zarządcę w zabudowie wielorodzinnej, odpady można również przekazać
do PSZOK;

 

4) zasady rozmieszczania koszy ulicznych określa § 7 pkt 1 regulaminu;



Rozdział 4 

Częstotliwość i sposoby pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego

 

§ 9. 1 Częstotliwość pozbywania się odpadów:

 

1) ustala się częstotliwość usuwania odpadów komunalnych z terenu nieruchomości:

 

a) odpady komunalne zmieszane: co dwa tygodnie, z zastrzeżeniem punktu 2, 3 i 4;

 

b) odpady zmieszane z zabudowy wielorodzinnej nie rzadziej niż co dwa tygodnie;

 

c) odpady zmieszane z zabudowy rekreacji indywidualnej nie rzadziej niż jeden raz w miesiącu.

 

d) częstotliwość usuwania zmieszanych odpadów komunalnych z zabudowy kolonijnej może ulec zmianie w przypadku nieprzejezdności dróg;

 

e) odpady biodegradowalne nie rzadziej niż jeden raz w miesiącu;

 

f) odpady zielone – mogą być przekazywane do punktu selektywnego gromadzenia odpadów komunalnych w okresie od marca do listopada;

 

g) odpady ze szkła, tworzyw sztucznych, papieru i tektury nie rzadziej niż raz w miesiącu;
w okresie od 1 czerwca do 31 sierpnia wymagany jest częstszy odbiór;

 

h) odpady wielkogabarytowe - odbierane przez przedsiębiorstwo wywozowe nie rzadziej niż jeden raz w roku, przekazywane całorocznie do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych;

 

i) odpady niebezpieczne mogą być całorocznie przekazywane do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych;

 

j) sprzęt elektryczny i elektroniczny odbierany przez przedsiębiorstwo wywozowe nie rzadziej niż jeden raz w roku, przekazywane całorocznie do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych lub odbierane przez podmiot uprawniony na podstawie dodatkowej umowy;

 

k) odpady budowlano-remontowe i rozbiórkowe: mogą być całorocznie przekazywane do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych lub odbierane przez podmiot uprawniony na podstawie dodatkowej umowy;

 

l) wyselekcjonowany popiół w okresie od października do kwietnia nie rzadziej niż jeden raz w miesiącu;

 

2) ustala się częstotliwość usuwania odpadów komunalnych z terenów przeznaczonych do użytku publicznego:

a) odpadów komunalnych z koszy ulicznych raz na dwa tygodnie;

  

b) usuwanie odpadów komunalnych z cmentarzy nie rzadziej niż raz na trzy miesiące;

 

c) właściciele punktów handlowych i usługowych zlokalizowanych poza budynkami są zobowiązani usuwać odpady codziennie do pojemników zbiorczych;

 

d) właściciele pól biwakowych i namiotowych zobowiązani są do codziennego usuwania odpadów do pojemników zbiorczych.


 § 9a. 1 Częstotliwość pozbywania się nieczystości ciekłych:

1) właściciele nieruchomości wyposażonych w zbiorniki bezodpływowe zobowiązani są do

systematycznego ich opróżniania, z taką częstotliwością, aby nie dochodziło do ich przepełnienia i wypływu nieczystości ciekłych do gruntu lub wód, nie rzadziej jednak niż
1 raz na trzy miesiące w budynkach zamieszkałych i nie rzadziej niż 1 raz na rok
w budynkach letniskowych;

2) częstotliwość opróżniania z osadów ściekowych zbiorników oczyszczalni przydomowych wynika z instrukcji ich eksploatacji.


§ 10. 1 Sposób pozbywania się odpadów:

1) odpady komunalne, selekcjonowane i nieselekcjonowane, są odbierane od właścicieli nieruchomości przez przedsiębiorstwo wywozowe;

  1. właściciele nieruchomości obowiązani są udostępnić pojemniki przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych, worki i pojemniki z wyselekcjonowanymi odpadami zgodnie z zasadami systemu selektywnej zbiórki „u źródła” oraz pojemniki z wyselekcjonowanym popiołem, na czas odbierania tych odpadów, na zewnątrz ogrodzenia posesji lub altankach wyposażonych w drzwiczki zewnętrzne przylegające bezpośrednio do chodnika lub ulicy;

  2. odpady wielkogabarytowe odbierane w ramach GSOO muszą być wystawione w dniu

odbioru przed wejściem na teren nieruchomości lub w miejscu wyznaczonym do tego celu przez zarządcę w zabudowie wielorodzinnej lub przekazane do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych; mogą być również odebrane przez podmiot uprawniony na podstawie dodatkowej umowy;

  1. odpady budowlano-remontowe i rozbiórkowe powinny być przekazane do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych w ramach GSOO lub odebrane przez podmiot uprawniony na podstawie dodatkowej umowy.


§ 10a. Sposób pozbywania się nieczystości ciekłych:

1) nieczystości ciekłe są odbierane od właścicieli nieruchomości przez podmiot uprawniony;

2) opróżnianie zbiorników bezodpływowych i oczyszczalni przydomowych odbywa się na podstawie zamówienia właściciela nieruchomości, złożonego do podmiotu uprawnionego,
z którym podpisał umowę;

3) na właścicieli nieruchomości wyposażonych w indywidualne oczyszczalnie ścieków nakłada się obowiązek takiego ich użytkowania, który zapewni uzyskanie wymaganych efektów oczyszczania nieczystości ciekłych.


§ 11. Bezodpływowe zbiorniki do gromadzenia nieczystości ciekłych należy opróżniać systematycznie w sposób niepowodujący zanieczyszczania gleby i wód gruntowych. Pojemność zbiorników powinna wystarczyć na opróżnianie ich nie częściej niż raz w tygodniu i nie rzadziej, niż co 2 miesiące.


§ 12. Częstotliwość opróżniania z osadów ściekowych zbiorników oczyszczalni przydo-mowych wynika z ich instrukcji eksploatacji.


Rozdział 5.
Maksymalne poziomy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dopuszczone do składowania na składowiskach odpadów

§ 13. Na terenie gminy dopuszcza się kompostowanie odpadów zielonych powstających
na terenie nieruchomości we własnym zakresie i na własne potrzeby.


Rozdział 6.
Inne postanowienia wynikające z Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami

§ 14. Odebrane odpady komunalne zmieszane i zielone, podmioty uprawnione przekazują
do instalacji wskazanej przez Gminę zgodnie z obowiązującym Wojewódzkim Planem Gospodarki Odpadami.


Rozdział 7.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed

zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów

przeznaczonych do użytku publicznego.


§ 15. 1. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są zobowiązane do zachowania bezpie-czeństwa i środków ostrożności, zapewniających ochronę przed zagrożeniem lub uciążli-wością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do użytku publiczne-go przez utrzymywane zwierzęta;

2. Wyprowadzanie psa w miejsca publiczne jest możliwe po spełnieniu warunków określo-nych w art. 10a ust. 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o ochronie zwierząt (t.j. Dz.U. z 2013r. poz. 856 z późn. zm.);

3. Do obowiązków właścicieli utrzymujących zwierzęta domowe należy natychmiastowe usuwanie zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzęta domowe w obiektach i na innych terenach przeznaczonych do użytku publicznego, a w szczególności na chodnikach, jezdniach, itp.; nieczystości te umieszczone w szczelnych, nie ulegających szybkiemu rozkładowi torbach, mogą być usuwane do pojemników do zbierania odpadów komunalnych.

  

Rozdział 8

Wymagania dotyczące utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach

wyłączonych z produkcji rolniczej.


§ 16. 1. Na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej wprowadza się całkowity zakaz chowu i trzymania zwierząt gospodarskich z wyjątkiem niewielkiej liczby ptactwa i królików na własny użytek;

2. Dopuszcza się utrzymywanie zwierząt gospodarskich pod warunkiem posiadania budynków gospodarskich przeznaczonych do hodowli zwierząt spełniających wymogi ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2016 r. poz. 290 z późn. zm.);

3. Prowadzący chów zwierząt gospodarskich zobowiązani są przestrzegać zapisów niniejszego Regulaminu oraz przepisów sanitarno-epidemiologicznych.


Rozdział 9

Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania

 

§ 17. 1. Prowadzący chów zwierząt gospodarskich ma obowiązek przeprowadzać deratyzację pomieszczeń, w których prowadzona jest hodowla zwierząt;

2. Obowiązkowej deratyzacji podlegają obiekty użyteczności publicznej takie jak: placówki służby zdrowia, oświaty, zbiorowego żywienia, gospodarki odpadami, magazynowania
i handlu artykułami rolno- spożywczymi;

3. Deratyzację w pomieszczeniach i obiektach o których mowa w ust. 1 i 2 należy przeprowa-dzać w terminach od 1 do 30 kwietnia oraz od 1 października do 30 listopada;

4. W uzasadnionych przypadkach, w miarę potrzeby, również w innych terminach.